راه های مقابله با حشرات در گلخانه و مزارع

حشرات به عنوان یکی از عوامل مخرب در گلخانه‌ها و مزارع، باعث ایجاد خسارت‌های قابل توجهی بر محصولات کشاورزی می‌شوند. این موجودات کوچک نه تنها به محصولات غذایی صدمه می‌زنند، بلکه ممکن است منجر به افت کیفیت و کمیت آن‌ها شوند. بنابراین، شناخت راه های مقابله با حشرات و استفاده از روش‌های ارگانیک و بیولوژیک برای کنترل آن‌ها امری حیاتی و ضروری است. این مقاله به بررسی مهم‌ترین این حشرات در پرداخته و روش‌های پیشگیری و مقابله با آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که در یک وضعیت کلی اگر مقدار آفت زیاد نیست، می‌توانید از صابون کشاورزی برای تمیز کردن برگ گیاهان استفاده کنید. در غیر این صورت، راهنمای زیر را مد نظر داشته باشید.  

شپشک (آرد آلود، سپردار) و مگس سفید ریز (سفید بالک)

شپشک آرد آلود (mealybugs) یا شته پشمالو حشره‌ای است که در مکان‌های گرم و مرطوب فعالیت دارد. با طول تقریبی 3 میلی‌متر، این حشره دارای پوشش کرک مانند سفید بر روی بدن خود است. آرد آلود‌ها در هنگام تغذیه لایه آردی و سفیدی را ترشح کرده و زیر پوشش موم مانند تخم گذاری می‌کنند. به دلیل این ویژگی‌های خاص، آنها به نام آرد آلود شناخته می‌شوند و اغلب در گیاهانی که در محیط‌های بسته نظیر خانه یا گلخانه قرار دارند دیده می‌شوند.
ضمنا مگس سفید ریز (شته‌های سفید بالک) هم از آفات مهم در زمینه کشاورزی به شمار می‌رود که به محصولات ما (به ویژه در مناطق گرمسیری)، خسارت وارد می‌کند. این آفات معمولا در محیط‌های گلخانه‌ای و بر روی گیاهان زینتی فعالیت دارند. جمعیت بالای سفید بالک می‌تواند سریعا گیاهان را خراب کرده و به عملکرد و کیفیت محصولات آسیب برساند.
این آفت به طور معمول از طریق حمل و نقل گیاهان زنده، وسایل کشاورزی و حتی هوا به گلخانه‌ها منتقل می‌شوند. آن‌ها زندگی و تغذیه خود را از روی برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان تأمین می‌کنند و با جذب مایعات گیاه، آن‌ها را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کنند، همچنین ممکن است باعث انتقال بیماری‌ها نیز شوند.
راه های مقابله با حشراتی از این نوع چیست؟ با خرید صابون کشاورزی می‌توانید دفع آنها را به راحتی انجام دهید. برای آشنایی با نحوه مصرف آن هم به یاد داشته باشید که ابتدا باید تمام آفات قابل حذف را از روی برگ‌ها پاک کنید (یا بردارید). پس از آن برگ‌های خیلی آلوده را هرس کنید و در نهایت از صابون کشاورزی برای تمیز کردن برگ‌ها بهره ببرید. 

راه های مقابله با حشرات؛ کنه‌ها

کنه گیاهان در دسته عنکبوت‌ها مورد نظر قرار می‌گیرند و یک بدن شبیه به کیسه، بدون سر مشخص و با 8 پا دارند. در نظر داشته باشید که کنه‌های عنکبوتی انواع مختلفی دارند و آن را با رنگ‌های متنوعی مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، کنه عنکبوتی دو خال با رنگ سبز مایل به زرد روشن با 2 نقطه سیاه است و کنه عنکبوتی صنوبر با رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری مشخص می‌شود.
چرخه زندگی کنه‌های گیاهان با این شکل است که کنه‌های بالغ زیر برگ‌ها (در طول زمستان) می‌مانند. با افزایش دما، این کنه‌ها شروع به تخم گذاری زیر برگ‌ها می‌کنند. پس از 10 تا 14 روز، لاروها از تخم‌ها خارج می‌شوند و رشد و نمو خود را شروع می‌کنند. اگر در گلخانه و مزارع خود با چنین آفتی مواجه هستید باید سریعا برای دفع آن اقدام کنید. ما در این زمینه هم خرید صابون کشاورزی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای استفاده از این محصول اسپری صابون کشاورزی بهترین روش ممکن است. سه روز بعد در دو نوبت این کار را انجام دهید و پس از آن هم 3 روز یکبار اسپری صابون را در نظر داشته باشید. همچنین برای پیدا کردن راه های مقابله با حشراتی از این دست، اسپری سم کنه کش (پروپارژیت) هم راهکاری موثر است. 
این موضوع را هم در نظر داشته باشید که کارشناسان گرین آذین کنار شما هستند تا علاوه بر اخذ مشاوره همکاری، برای بررسی قیمت محصولات مختلف اقدامات لازم را انجام دهید. این کارآفرین ایرانی - هلندی در عرصه کشاورزی و باغبانی فعالیت دارد و امکان دریافت مشاوره از طریق شماره تماس 09202331201 را برای شما فراهم کرده است. 

شته‌ها

احتمالا نام شته‌ها را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات گیاهان و درختان در مناطق با آب و هوای معتدل شنیده‌اید. این حشرات می‌توانند عللی برای اکثر بیماری‌های گیاهان مانند لکه‌های برگ، پیچ‌خوردگی آن‌ها، قهوه‌ای شدن جوانه‌ها و برگ‌ها و زرد شدن آن‌ها باشند. همچنین می‌توانند رشد گیاهان را متوقف یا کاهش دهند.
وقتی از شته‌ها صحبت می‌شود، دقیقا به حشراتی اشاره داریم که حدود 4000 گونه مختلف در سراسر جهان دارند. این حشرات به عنوان شپش‌های گیاهی هم شناخته می‌شوند و رشد آنها وابسته به گیاهی است که به آنها متصل شده‌اند. معمولا طول این حشرات کمتر از 4 میلی‌متر است و در انواع رنگ‌ها قابل مشاهده هستند. 
جالب است بدانید که مورچه‌ها به عنوان مهم‌ترین حامیان آفت شته شناخته می‌شوند. زیرا مورچه‌ها شته‌ها را به عنوان منبع تولید ماده خوراکی عسلک می‌شناسند. ضمنا در صورت کاهش تولید عسلک توسط شته‌ها و تجمع زیاد آن‌ها روی درخت، مورچه‌ها به طور خودجوش شته‌ها را به درخت دیگری منتقل می‌کنند. از دیدگاه مورچه‌ها، حفظ این دستگاه‌های تولید غذا ضروری است تا خودشان زنده بمانند. 
نحوه مصرف صابون کشاورزی در این وضعیت به دو صورت خواهد بود. برای انجام این نمونه از راه های مقابله با حشراتی به نام شته، باید مقدار آفت را مد نظر داشته باشید. در نتیجه: 

  • اگر تعداد آفت زیاد نیست: صابون کشاورزی را 3 روز یکبار تنها برای 2 نوبت استفاده کنید. 
  • اگر تعداد آفات زیاد است: در 2 نوبت ترکیب صابون کشاورزی و کلروپیرفوس را مد نظر داشته باشید. 

پشه سیاه، کرم خاکی، سوسک، هزارپا، خرخاکی، حشرات جونده

زمانی که صحبت از راهکارهای موثر مقابله با حشرات به میان می‌آید، نمی‌توانیم وجود آفت‌هایی مانند پشه سیاه، کرم خاکی یا خرخاکی‌ها و دیگر موجودات از این دست را نادیده بگیریم. در نظر داشته باشید که حضور خرخاکی در محیط زندگی گل به گیاهان شما آسیب می‌رساند. زیرا این موجود باعث می‌شود مواد غذایی کمتری برای رشد گیاهان فراهم شود، در اصل از ریشه‌های گیاه تغذیه می‌کند و همین امر موجب خسارت و آسیب به ریشه‌ها می‌شود. 
همین مسئله در مورد وجود هزارپا هم صادق است و این حشره هم با تغذیه از ریشه گیاه، رشد طبیعی آن را مختلف می‌کند. به همین دلیل برای جلوگیری از چنین مسئله‌ای، پیشنهاد می‌کنیم یک نوبت آبیاری گیاه با سم را مد نظر داشته باشید. 

نتیجه گیری 

در مجموع، آفات گیاهی یک مشکل جدی است که می‌تواند به باغات و مزارع آسیب بزند و حتی به نابودی و مرگ گیاهان و درختان منجر شود. با توجه به نکاتی که ذکر شده، مهم است که هم آفات کوچک مانند کنه و هم حشراتی بزرگ‌تر مانند هزار پا را از محیط زندگی گیاهان دور نگه داریم. این موجودات می‌توانند ریشه یا شیره گیاهان را از بین برده و مانع فتوسنتز آنها ‌شوند. چنین وضعیتی منجر به کاهش عملکرد گیاه خواهد شد. پیشنهاد ما به عنوان بهترین راه های مقابله با حشرات در وهله اول خرید صابون کشاورزی و پس از آن استفاده از سمومی است که در روند آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 
نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1403/01/20
50
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...