کوکوپیت هندی بهتر است یا کوکوپیت سریلانکایی

کوکوپیت هندی بهتر است یا کوکوپیت سریلانکایی؟ یکی از سوال‌هایی است که اغلب گلخانه‌داران برای خرید کوکوپیت مرغوب و مناسب با آن مواجه هستند. از این‌رو قصد داریم در این مقاله به بررسی و مقایسه کوکوپیت هندی و کوکوپیت سریلانکایی بپردازیم اما قبل از آن بهتر است با کوکوپیت، اجزا و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

کوکوپیت چیست

کوکوپیت در واقع نوع خاصی از کمپوست به شمار می‌آید که از الیاف در هم تنیده به دور میوه نارگیل و همچنین الیاف تنه این درخت تهیه و تولید می‌شود. محصول فوق با توجه به ویژگی‌ها و خاصیت‌هایی که دارد به جذب رطوبت و نگهداری آن در خاک کمک می‌کند؛ بر همین اساس در کشاورزی و گلخانه بسیار از آن استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل‌ دهنده کوکوپیت

کوکوپیت به صورت کلی از سه جزء تهیه و تشکیل شده، البته ممکن است در کوکوپیت‌ها با توجه به بافت‌های مختلفی که دارند هر سه جزء و یا یکی از آن‌ها موجود باشد. این اجزا عبارتند از:

  • پیت: دانه‌های بسیار ریزی هستند که اندازه آن‌ها بین 1 الی 5 میلی‌متر بوده و اغلب رنگ قهوه‌ای تیره دارند.
  • الیاف: این الیاف همانند نخ بوده و با توجه به این که نازک هستند از ضخامت کمی برخوردارند. همچنین سایز الیاف فوق از نظر طولی متغیر است.
  • چیپس: چیپس‌ها در واقع از به هم چسبیدن ذرات پیت و الیاف بوده که سایزی تقریباً به اندازه حبه قند دارند.

انواع کوکوپیت

قبل از بررسی این که کوکوپیت هندی بهتر است یا کوکوپیت سریلانکایی، ابتدا با انواع کوکوپیت از نظر بافتی که دارند آشنا می‌شویم. کوکوپیت با توجه به میزان درصد اختلاط در اجزای آن انواع مختلفی دارد. در ادامه به معرفی سه نوع رایج از این محصول که در کشورمان موجود است، می‌پردازیم.


کوکوپیت دارای بافت فاین
این نوع از کوکوپیت دارای 85 درصد پیت ریز و 15 درصد باقی‌مانده آن را نیز الیافی با حداکثر سایز 4 سانتی‌متر تشکیل می‌دهد. 


کوکوپیت دارای بافت مدیوم
کوکوپیت فوق نیز متشکل از 80 درصد پیت متوسط بوده و باقی‌مانده آن را نیز الیافی با حداکثر سایز 15 سانتی‌متر را تشکیل می‌دهد.


کوکوپیت دارای بافت چیپس
کوکوچیپس دارای پیت به میزان 30 درصد و همچنین چیپس بین 30 تا 60 درصد بوده و باقی‌مانده را نیز الیافی در سایزهای متغیر تشکیل می‌دهد.

تولیدکنندگان کوکوپیت

کشورهایی مانند هندوستان، سریلانکا و همچنین اغلب کشورها در جنوب شرق آسیا از جمله مهم‌ترین تولیدکنندگان کوکوپیت محسوب می‌شوند. وجود بسیار زیاد درختان نارگیل در کشور هند باعث شده است تا از اصلی‌ترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا باشد. بر همین اساس حجم بالایی از واردات کوکوپیت به کشورمان مربوط به محصولات هندوستان و سریلانکا است. اما برای اینکه بدانیم کوکوپیت هندی بهتر است یا کوکوپیت سریلانکایی؟ بهتر است ابتدا خصوصیات و ویژگی‌های هر یک از این کوکوپیت‌ها از نظر بافت‌، میزان شوری، سایز و کیفیت‌شان را بررسی نماییم.

بررسی ویژگی‌های کوکوپیت هندی

همان‌طور که اشاره شد هند به دلیل دارا بودن درختان نارگیل بسیار زیاد از تولیدکنندگان اصلی کوکوپیت در سطح بین‌الملل به شمار می‌آید. اما مهم‌ترین ویژگی‌های کوکوپیت هندی وارداتی به کشورمان عبارتند از:

  • کوکوپیت‌های هندی دارای شوری کمتری در مقایسه با نوع سریلانکایی آن هستند.
  • همچنین از حجم بالاتری برخوردار هستند و ناخالصی در کوکوپیت دیده نمی شود.
  • این نوع از کوکوپیت‌ها در کمتر از 5 دقیقه باز می‌شوند.
  • بین 70 الی 75 لیتر حجم دارند.
  • کوکوپیت‌های هندی دارای رنگ قهوه‌ای متمایل به تیره هستند.
  • با توجه به این‌که میزان EC کوکوپیت‌های هندی کمتر از نیم بوده، نیاز به شستشو مجدد نخواهند داشت.

بررسی ویژگی‌های کوکوپیت سریلانکایی

کوکوپیت سریلانکایی نیز از جمله کوکوپیت‌هایی به شمار آمده که در حجم بالایی به کشورمان وارد می‌شود. از مهم‌ترین خصوصیات این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوکوپیت سریلانکایی در مقایسه با کوکوپیت‌های هندی از شوری بالاتری برخوردار هستند.
  • این محصول همچنین حجم کمتری دارد، البته روی بسته بندی این محصولات 70 لیتر درج شده اما دارای حجم واقعی 60 الی 65 لیتر هستند و یک مقدار ناخالصی دارند.
  • کوکوپیت‌های سریلانکایی برای باز شدن به 15 الی 30 دقیقه زمان نیاز دارند.
  • کوکوپیت‌های سریلانکایی دارای رنگ قهوه‌ای متمایل به سرخ هستند.
  • میزان EC در این کوکوپیت‌های سریلانکایی بین نیم الی یک بوده و با توجه به این امر نیاز به کمی شستشو خواهند داشت.

نتیجه مقایسه کوکوپیت هندی و سریلانکایی

کوکوپیت‌های هندی و سریلانکایی هر دو در قالب‌های 4.5 الی 5 کیلویی عرضه می‌شوند، اما همان‌طور که اشاره شد از نظر حجم کمی با هم متفاوت هستند.
حال می‌توان دریافت که کوکوپیت هندی بهتر است یا کوکوپیت سریلانکایی؟ با توجه به ویژگی‌های شرح داده شده کوکوپیت‌های هندی در مقایسه با نوع سریلانکایی آن ارجحیت دارند. البته این برتری تا حدودی به شرکت وارد کننده نیز بستگی دارد. بر همین اساس شناخت شرکت‌های وارد کننده معتبر مانند شرکت گرین آذین که کوکوپیت باکیفیت و مرغوب را عرضه می‌کنند بسیار مهم خواهد بود. همچنین قیمت کوکوپیت در چنین مراکزی بسیار مناسب بوده و خریداران می‌توانند کوکوپیت مرغوب را با قیمت ارزان و به صرفه‌ای سفارش داده و تهیه نمایند.

مزایای استفاده از کوکوپیت

کوکوپیت با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارد از بسترهای بسیار مناسب جهت کشت گیاهان محسوب می‌شود. برخی از مزایای فوق عبارتند از:

  • برخورداری از تخلخل هوایی به میزان بالا: بر این اساس هنگامی که کوکوپیت از آب پر شده باشد نیز دارای میزان تخلخل هوایی بالایی بوده که سبب رشد ریشه‌ها، گل و همچنین میوه در گیاهان می‌گردد.
  • جذب و نگهداری آب به میزان مناسب: قالب‌های فشرده کوکوپیت قادرند بین 7 الی 10 لیتر آب را جذب و نگهداری نمایند که به نسبت پیت ماس این میزان بیشتر است. علاوه بر این رشد گیاه با بهره‌گیری از کوکوپیت بسیار بیشتر از استفاده از پیت ماس خواهد بود.
  • ماندگاری بسیار بالا: کوکوپیت‌ها در مقایسه با محصولات مشابه از ماندگاری بیشتری برخوردار هستند که این امر به خاطر الیاف چوبی مانندی است که در آن وجود دارد. بر همین اساس الیاف این محصول به مدت 4 الی 5 سال در خاک باقی مانده و از فشردگی و تراکم آن جلوگیری می‌نماید.
  • همچنین کوکوپیت‌ها فاقد هرگونه علف هرز، بذر، بیماری و آفت هستند: با توجه به اینکه الیاف نارگیل بالاتر از سطح زمین و در بالای درخت رشد می‌کنند، بسیاری از آلودگی‌های موجود در خاک را ندارند.

موارد استفاده از کوکوپیت

اما جدا از این مبحث که کوکوپیت هندی بهتر است یا کوکوپیت سریلانکایی؟ با توجه به مزایای بسیار بالای کوکوپیت موارد استفاده از این محصول در کشورمان بسیار زیاد بوده که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • در کشت‌هایی که از خاک در آن استفاده نمی‌شود مانند نگهداری گل‌های شاخه بریده مانند گل رز کاربرد دارد.
  • جهت کشت هیدروپونیک در محصولاتی مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، خیار و ... بسیار کاربرد دارد.
  • برای تولید نشاء نیز از کوکوپیت بهره گرفته می‌شود.
  • به طور کلی در اکثر کشت‌های هیدروپونیک و تولیدات گلخانه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه‌ گیری

همان‌طور که اشاره شد از سوال‌های پرتکرار اغلب گلخانه‌داران این است که کوکوپیت هندی بهتر است یا سریلانکایی؟ با توجه به اینکه دو کشور هندوستان و سریلانکا از تولیدکنندگان اصلی کوکوپیت در دنیا به شمار می‌آیند عمده کوکوپیت وارداتی به کشور ما نیز دو محصول کوکوپیت هندی و کوکوپیت سریلانکایی را تشکیل می‌دهد. کوکوپیت‌های هندی در واقع از شوری کمتری نسبت به کوکوپیت‌های سریلانکایی برخوردار هستند. همچنین حجم بیشتری داشته و در مدت زمان کمتری باز می‌شوند. با توجه به کمتر بودن میزان EC در کوکوپیت‌های هندی نیاز به شستشو ندارند. 
بر اساس موارد فوق می‌توان به پاسخ کوکوپیت هندی بهتر است یا کوکوپیت سریلانکایی با توجه به ارجحیت کوکوپیت‌های هندی به نسبت نوع سریلانکایی آن پی برد. اما این برتری تا حدود زیادی به شرکت واردکننده نیز بستگی خواهد داشت. شرکت گرین آذین از واردکنندگان اصلی کوکوپیت هندی و سریلانکایی در کشورمان است که این محصول را با کیفیت تضمینی صد در صد به خریداران عزیز عرضه می‌نماید. از این‌رو برای سفارش و خرید کوکوپیت درجه یک با قیمت مناسب می‌توانید به سایت این مجموعه باسابقه مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب راهنمایی‌های بیشتر، مشاوره و همکاری در خصوص کوکوپیت و انواع محصولات گلخانه‌ای با شماره تلفن‌های 02331201 - 09202331201 در تماس باشید.

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/02/22
516
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...