بذرهای مناسب برای کشت گلخانه

شناخت بذرهای مناسب برای کشت گلخانه جهت انتخاب و خرید بذر امری ضروری خواهد بود. اغلب گلخانه‌داران به دنبال شناسایی بهترین بذرها از میان بذرهای مختلف گلخانه‌ای هستند. امروزه در بازار بذرهای گلخانه‌ای متنوعی از جمله بذر سبزیجات، گیاهان زینتی، صیفی‌جات و بذر‌های میوه وجود دارد.  
با توجه به اینکه هر کدام از بذر‌های گلخانه‌ای از زمان و شرایط خاصی برای کشت برخوردار هستند، لازم است در زمان خرید بذر به دستورالعمل درج شده بر روی بسته‌بندی آن توجه شود. به عنوان مثال اگر بذر گلخانه‌ای فصل بهاره در زمستان کاشته شود محصول به دست آمده چندان مناسب و ایده‌آل نخواهد بود. 
از آنجا که کیفیت محصولات گلخانه‌ای بر اساس نوع بذر کاشته شده تعیین می‌گردد شناخت بذرهای مرغوب و مناسب بسیار مهم خواهد بود. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان به معرفی بذرهای مختلف گلخانه‌ای مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ بپردازیم.

بذرهای گلخانه‌ای و انواع آن

با توجه به محبوبیت کشت گلخانه‌ای و گسترش روز‌ افزون آن شرکت‌های تولیدکننده اقدام به ارائه بذرهای متنوعی از هر محصول می‌نمایند. برای خرید بذر مناسب از میان بذرهای مختلف گلخانه‌ای ابتدا باید از وضعیت گلخانه خود شناخت کافی داشته باشید. چرا که با انتخاب بذرهای مناسب برای کشت گلخانه می‌توان به سودآوری و افزایش درآمد آن بسیار کمک کرد. شما می‌توانید برای پیدا کردن بذر متناسب با بستر کشت گلخانه‌ای خود به تحقیق از سایر گلخانه‌داران در منطقه پرداخته و با کمترین هزینه از بذر مناسب استفاده نمایید. اما مزایای بذر گلخانه‌ای در مقایسه با بذرهای معمولی چیست؟ در جواب به سوال فوق باید اشاره کرد که بذرهای گلخانه‌ای از باردهی و ثمره بالاتری برخوردار هستند. 
مثلاً بذر خیار به صورت گلخانه‌ای دارای رشد عمودی بوده و به همین دلیل نیاز به فضای کمتری داشته و بهترین گزینه جهت گلخانه‌های کوچک خواهد بود. علاوه بر این محصولات گلخانه‌ای با توجه به کیفیت بالایی که از نظر ظاهری دارند از سطح تقاضا و استقبال بیشتری در بازار برخوردار هستند. 
اما برای انتخاب بهترین بذر گلخانه‌ای بهتر است ابتدا با انواع این بذرها بیشتر آشنا شوید. در ادامه این مقاله توضیحاتی را در خصوص دو نوع کلی از بذر گلخانه‌ای ارائه خواهیم داد.

بذر گلخانه‌ای به صورت هیبریدی

از انواع مختلف بذر گلخانه‌ای در بازار می‌توان به بذرهای هیبریدی اشاره کرد. این‌گونه بذرها طبق فرایند اصلاح نباتات دو مشخصه بسیار مهم از یک محصول را کسب خواهند کرد. به عنوان مثال اگر بذر گوجه فرنگی که در برابر بیماری مقاوم است با بذر گوجه‌ فرنگی دیگری که از ویژگی خود تنظیمی بهره‌مند است، ترکیب گردد، نتیجه بذری خواهد بود که هر دو مشخصه را دارا باشد.
همچنین با کاشت و بهره‌گیری از بذرهای هیبریدی میزان عملکرد در هر واحد افزایش یافته و سودآوری بیشتری را به دنبال دارد. بذرهای هیبریدی با توجه به فرآیندهای صورت گرفته بر روی آن‌ها دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر بذرها بوده و عرضه آن‌ها معمولاً به صورت دانه‌ای انجام می‌شود. با توجه به محبوبیت این گونه بذرها نوع تقلبی آن در بازار افزایش یافته است. از این‌رو توصیه می‌شود که بذرهای مناسب برای کشت گلخانه خود را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر تهیه نمایید که شرکت گرین آذین وارد کننده انواع بذر خارجی گارانتی دار در ایران می باشد.

بذر گلخانه‌ای به صورت تراریخته

بذرهای گلخانه‌ای تراریخته درست بر خلاف بذرهای گلخانه‌ای هیبریدی که بر اساس فرایند طبیعی و استاندارد تهیه شده‌اند، با بکارگیری فناوری روز، پیچیده، گران‌قیمت و به وسیله مداخله ژنتیکی تولید می‌شوند. بر این اساس امکان افزودن ویژگی‌های جدید به بذر فراهم خواهد بود. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری به تولید این‌گونه بذرها می‌پردازند. اما بر اساس نتایج آزمایشات در خصوص بذرهای تراریخته، مداخله ژنتیکی بر روی بذرها باعث ایجاد آسیب‌های فراوانی به طبیعت و انسان‌ها خواهد شد و نسبت به این نوع بذرها توصیه نمی شود.

 

بذر خیار گلخانه‌ای و انواع آن

بذر خیار گلخانه‌ای با توجه به نوع کشت دارای انواع مختلفی است. کشت خیار به صورت کلی در دو نوع گلخانه‌ای و فضای باز انجام شده که هر کدام نیاز به استفاده از بذر مخصوص خود را خواهند داشت. به عنوان مثال بذرهای خیار جهت فضای باز را به وسیله کشت مستقیم و یا کشت نشاء مورد استفاده قرار می‌دهند. اما برای کشت بذر گلخانه‌ای خیار ابتدا به صورت نشاء کشت داده شده و سپس به زمین اصلی انتقال می‌دهند. با توجه به اینکه بذر خیار از تنوع بالایی در بازار برخوردار بوده، گلخانه‌داران باید با توجه به نوع کشت اقدام به خرید بذر خیار مناسب نمایند. در ادامه مقاله بذرهای مناسب برای کشت گلخانه به معرفی انواع مختلف بذر خیار به صورت گلخانه‌ای خواهیم پرداخت.

بذر گلخانه‌ای خیار تک‌ گل

دسته‌بندی بذرهای خیار گلخانه‌ای گاهی بر اساس تعداد گل‌های موجود در هر بوته خیار صورت می‌گیرد. بدین‌ترتیب بذر خیار تک‌ گل که یک تا دو عدد گل در هر بند آن رشد می‌کند به دو بخش میان گل و همچنین پر گل تقسیم می‌گردد. هر یک از بذرهای خیار گلخانه‌ای به صورت تک‌ گل دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است. از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین محصولات در این دسته بندی می‌توان به خیار تک‌ گل تالیسیا و پنتر تایلند اشاره کرد. 

بذر خیار گلخانه‌ای تک گل پنتر تایلند

زمان برداشت این محصول برای اولین‌ بار بین 45 الی 50 روز پس از انتقال به نشاء خواهد بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این بذر می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • این بذر خیار در برابر سرما بسیار مقاوم است.
  • در برابر ابتلا به بیماری سفیدک پودری نیز از استقامت بالایی برخوردار است.
  • بوته این محصول بسیار قوی است.
  • میوه به دست آمده از این بذر، اندازه‌ای در حدود 16 الی 20 سانتی‌متر دارد.
  • خیار به دست آمده از بذر فوق از رنگی سبز، شیاری متوسط و قدرت ریکاوری بالا برخوردار است.
  • از تحمل بالایی در شرایط محیطی نامناسب برخوردار بوده و میزان باردهی آن بسیار بالا است.

بذر خیار گلخانه‌ای تک‌ گل تالیسیا هلند

بذر خیار تگ‌ گل تالیسیا از محبوب‌ترین محصولات کمپانی نانهمز هلند و همچنین از بذرهای مناسب برای کشت گلخانه به شمار می‌آید. این بذر برای کشت در هر فصلی به خصوص فصول سرد سال مناسب و قابل استفاده است. مهم‌ترین ویژگی‌های این بذر عبارتند از:

  • ثمره این محصول دارای طولی در حدود 16 الی 18 سانتی‌متر است.
  • همچنین رنگ خیار حاصل از این بذر سبز تیره همراه با شیارهای مناسب خواهد بود.
  • ظاهر یک دست و مطلوب خیار گل کالیسیا آن را به محصولی بازارپسند و مناسب جهت صادرات تبدیل کرده است.
  • همچنین بذر فوق در مقابل ابتلا به بیماری‌های ویروسی بسیار مقاوم است.
  • برخورداری از تحمل بالا در برابر کمبود مواد مغذی از دیگر ویژگی‌های این محصول به شمار می‌آید.

بذر خیار گلخانه‌ای فصل بهاره

چنانچه در فصل بهار قصد کاشت بذر خیار گلخانه‌ای دارید بهتر است از بذر خیار گلخانه‌ای مخصوص بهاره استفاده نمایید. بذرهای هیبریدی ناگین از جمله بذرهای خیار ویژه کشت پاییزه و بهاره محسوب می‌شوند. ویژگی‌های این محصول عبارتند از:

  • محصول به دست آمده از این بذر دارای بوته‌ای قدرتمند است.
  • خیارهای برداشت شده خوش عطر، خوش طعم و بسیار ترد هستند.
  • همچنین از مقاومت مناسبی در برابر بیماری‌های ویروسی و قارچی برخوردار است.

توصیه‌هایی در خصوص بذرهای خیار گلخانه‌ای معرفی شده

بذرهای خیار گلخانه معرفی شده دارای ثمره و بازدهی بسیار بالایی هستند. همچنین با توجه به مقاومت مناسبی که در برابر بیماری‌های مختلف دارند، برای افرادی که به تازگی قصد کشت بذر گلخانه‌ای دارند توصیه می‌شوند. 

 

بذر گوجه فرنگی گلخانه‌ای و انواع آن

بذر گوجه فرنگی در میان سایر بذرهای گلخانه‌ای از ارقام بسیار متنوعی برخوردار است. همین امر انتخاب و خرید بذرهای مناسب برای کشت گلخانه را در این خصوص کمی سخت کرده است. توجه به عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی گلخانه، فصل مورد نظر و غیره در انتخاب رقم بذر گوجه فرنگی مناسب ضروری است. عدم توجه به این موارد میزان باردهی و جوانه‌ زنی محصول را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.
بر همین اساس کشت هر رقم از بذر گوجه در هر فصل و شرایط آب و هوایی امکان‌پذیر نخواهد بود. در ادامه این مقاله دو نوع پرفروش از بذر گلخانه‌ای گوجه فرنگی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را مورد شرح و بررسی قرار داده تا شما را در انتخاب بذر مناسب برای کشت گلخانه کمک نماییم.

بذر گوجه رابی گلخانه‌ای

این بذر گوجه فرنگی اغلب دارای خوشه‌ بندی متوسطی است. برخی از ویژگی‌های این محصول عبارتند از:

  • از رنگ قرمز بسیار خوش‌رنگی برخوردار است.
  • با توجه به کیفیت بالایی که دارد محصولی بازار پسند و پرفروش است.
  • در مقابل ترک‌خوردگی و شکستن بسیار مقاوم است.
  • همچنین در مقابل ابتلا به بیماری‌های قارچی و ویروسی مقاومت بالایی دارد، به همین جهت از سم کمتری به منظور دفع آفت در آن استفاده می‌شود.

بذر گوجه نمارین گلخانه‌ای

یکی دیگر از بذرهای مناسب برای کشت گلخانه، گوجه نمارین گلخانه‌ای است. این بذر یکی از رقم‌های مرغوب گوجه فرنگی به شمار آمده که با کشت آن می‌توان از کیفیت محصولات برداشتی مطمئن شد. از ویژگی‌های بذر گوجه نماییم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این بذر گوجه از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است.
  • گوجه فرنگی به دست آمده از بذر نمارین، کروی شکل بوده که این امر به ویژگی بازارپسندی آن افزوده است.
  • همچنین احتمال بیماری در بذر فوق بسیار کم بوده چرا که در برابر بیماری‌های ویروسی و قارچی استقامت بالایی دارد.

توصیه می‌شود که حتماً از ارقام با کیفیت بذر گوجه فرنگی جهت کشت استفاده نمایید به خصوص اگر در ابتدای راه هستید. ارقام معرفی شده با توجه به اینکه از مقاومت بالایی نسبت به بیماری‌های قارچی و ویروسی برخوردار بوده و همچنین بازدهی بالایی دارند برای کشت در اغلب گلخانه‌ها مناسب هستند.

 

بذر گلخانه‌ای فلفل دلمه و انواع آن

از پرمصرف‌ترین سبزیجات می‌توان به فلفل دلمه رنگی اشاره کرد که در گلخانه کشت می‌گردد. بذر گلخانه‌ای فلفل دلمه در رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و زرد موجود هستند. رنگ‌های نارنجی و قرمز این محصول به نسبت رنگ سبز دارای طعم شیرین‌تری هستند. در ادامه دو نوع از پرفروش‌ترین بذرهای مناسب برای کشت گلخانه در خصوص فلفل دلمه را معرفی می‌کنیم.

بذر گلخانه‌ای فلفل دلمه قرمز 8108 وست‌لند

این بذر محصول کمپانی وست‌لند بوده و در تعداد 2000 عددی بسته بندی شده است. ویژگی‌های بسیار مهم در این محصول عبارتند از:

  • بذر فلفل دلمه‌ فوق از نوع میان‌ رس بوده و بسیار مرغوب و با کیفیت است.
  • وزن هر عدد از فلفل دلمه حاصل از این بذر در حدود 170 الی 190 گرم خواهد بود.
  • این بذر دارای بوته‌ای مستحکم و قوی بوده و همچنین از پوشش برگی بسیار مناسبی برخوردار است.
  • زمان کاشت تا برداشت محصول این بذر در حدود 80 الی 100 روز خواهد بود.
  • باردهی فلفل دلمه تا قبل از شروع سرما ادامه خواهد داشت.

بذر فلفل دلمه 5345 وست‌لند گلخانه‌ای به رنگ نارنجی

این بذر فلفل دلمه نیز صورت 2000 عددی بسته‌ بندی شده و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد از سطح تقاضای بالایی در بازار برخوردار است. ویژگی‌های بسیار مهم این محصول عبارتند از: 

  • از فیبر و بتاکارن بالایی در ترکیبات خود برخوردار است.
  • وزن میوه‌های حاصل از بذر فوق در حدود 190 الی 210 گرم خواهد بود.
  • کیفیت محصولات به دست آمده از بذر بسیار بالا و بازار پسند است.

توصیه‌های لازم درباره کشت بذر فلفل دلمه 

علاوه بر انتخاب بذر مناسب برای کشت فلفل دلمه لازم است به میزان متعادل رطوبت گلخانه توجه داشت. رطوبت بالا بر روی انتشار و توزیع مناسب گرده تاثیر منفی داشته و باعث کاهش باردهی در محصول می‌گردد. همچنین رطوبت بسیار کم نیز باعث خشک شدن گرده‌ها قبل از جوانه زدن می‌شود.

 

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد شناخت بذرهای مناسب برای کشت گلخانه به گلخانه‌داران عزیز کمک می‌کند تا در میان انبوه بذرهای موجود در بازار بتوانند بذر با کیفیت و مرغوبی را انتخاب و خریداری نمایند. بر همین اساس در این مقاله ضمن معرفی بذر گلخانه‌ای محصولاتی از جمله خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه به شرح ویژگی‌ها و توصیه‌های لازم برای هر یک پرداخته شد. با خرید بذرهای مناسب و پر فروش می‌توان محصولاتی خوش طعم و بازار پسند تولید کرده و بدین‌ ترتیب سودآوری بالای گلخانه را تضمین کرد. 
مجموعه گرین آذین از شرکت‌های معتبر در زمینه واردات انواع بذر از کشور هلند و دیگر کشورهای دنیا بصورت عمده در سطح کشور است. شما می‌توانید برای همکاری و خرید محصولات گلخانه‌ای مانند بذر در انواع مختلف با کیفیت بالا و تضمین گارانتی به سایت این مجموعه معتبر مراجعه نمایید. همچنین برای کسب مشاوره و راهنمایی‌های بیشتر در خصوص قیمت بذر گلخانه‌ای با شماره‌های 02331201 – 09202331201 در تماس باشید.

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/02/23
258
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...