بررسی انواع لوله تاشو آبیاری

آبیاری زمین‌های کشاورزی در سال‌های اخیر و به دلایل گوناگون در جهان و به دنبال آن در ایران با تحولات زیادی همراه بوده است. روش‌هایی آبیاری سنتی مانند روش آبیاری غرقابی، سال‌ها است که به دلیل هدر رفت بالا، منسوخ شده است.  استفاده از روش‌هایی مانند آبیاری قطره‌ای و یا انتقال آب با لوله‌های مخصوص امروز روش‌های بهتری هستند و مزایای زیادی هم برای افزایش محصول و نیز صرفه‌جویی در مصرف آب دارند. لوله‌های تاشو یکی از محصولاتی است که در صنعت کشاورزی و آبیاری مورد استفاده وسیعی قرار می‌گیرد. این لوله‌ها که در بیشتر موارد از جنس پلی اتیلن هستند، انواع گوناگونی دارند و در کاربردها و مناطق مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی لوله های تاشو بپردازیم و با انواع این این لوله‌ها آشنا شویم. به علاوه با ویژگی‌ها و کاربردهای انواع لوله‌های تاشو نیز آشنا خواهیم شد.

گرین آذین تولید کننده و صادرات کننده انواع لوله های تاشو آبیاری کشاورزی

لوله تاشو آبیاری چیست و چه کاربردی دارد

لوله‌های تاشو یکی از مهم‌ترین تجهیزات به کار رفته در کشاورزی و آبیاری است. این لوله‌ها که از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شوند، برای انتقال آب و آبیاری در انواع روش‌های کشاورزی، کاربرد دارند. این لوله‌ها به علت کم بودن ضخامت بدنه، معمولا قابل انعطاف هستند. بیشتر انواع این لوله‌ها وزن پایینی دارند و می‌توان آن‌ها را به راحتی جمع و دوباره سر هم نمود. این لوله‌‌های تاشو در موارد گوناگونی مانند انتقال آب به سر زمین‌های کشاورزی، آبیاری قطره‌ای، انتقال و توزیع آب در زمین‌های کشاورزی، معادن، آتش‌نشانی و پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، کاربرد دارند.

مزایای استفاده از لوله‌های تاشو آبیاری

استفاده از این نوع از لوله‌ها که برای انتقال سیالاتی مانند آب کاربرد دارد، مزایای زیادی دارد. در نقد و بررسی لوله های تاشو، معمولا این مزایا مهم هستند:

  • به دلیل استفاده از الیاف پلی استر در لایه‌های عمودی در این لوله‌ها، معمولا استحکام و دوام بالایی دارند و به راحتی آسیب نمی‌بینند.
  • این لوله‌ها از دیگر انواع لوله‌های موجود در بازار که برای آبرسانی و آبیاری به کار می‌روند، وزن کمتری دارند و به همین علت اجرای پروژه‌هایی از این دست با استفاده از لوله‌های تاشو سریع‌تر پیش خواهد رفت. به علاوه، این لوله‌ها آسان جابه جا می‌شوند و فضای کمی را نیز اشغال می‌کنند.
  • این لوله‌ها در صورت آسیب، به راحتی قابل تعمیر هستند.
  • پس از اتمام پروژه آبرسانی، می‌توان به راحتی و با سرعت بالا این نوع از لوله‌ها را جمع‌آوری کرد و در پروژه‌های بعدی به راحتی مجددا از آن‌ها استفاده نمود.
  • انعطاف‌پذیری بالای این لوله‌ها و نیز عدم رسوب‌پذیری آن‌ها باعث استفاده گسترده از آن‌ها می‌شود.
  • لوله‌های تاشو مقاومت بالایی در برابر نور خورشید، ضربه و یا مواد شیمیایی دارند و به راحتی پوسیده و خراب نمی‌شوند.

انواع لوله‌ تاشو آبیاری

لوله‌های تاشو انواع بسیار متنوعی در بازار ایران دارند. یکی از نکات مهم و مزایای این محصولات در نقد و بررسی لوله های تاشو، تنوع بالای این لوله‌ها است. در ادامه با انواع مهم این گونه از لوله‌های آبرسانی آشنا می‌شویم:

1. لوله تاشو لی فلت 

این نوع از لوله‌های تاشو از جنس پی وی سی و یا از پلی اتیلن هستند. این لوله‌ها در بازار با نام هیدروفلکس و هیدروفلوم نیز شناخته می‌شوند. این لوله‌ها در قطرها و ضخامت‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، لوله لی فلت آبیاری، می‌تواند تا 10 لیتر در ثانیه، آبدهی مفید داشته باشد. لوله لی فلت که برای آبیاری قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، در سایزهای 50، 75، 100 و 150 میلی متر تولید می‌شود که می‌تواند کار آبیاری را با تحمل فشار 1.2 تا 6 بار انجام دهد.

2. لوله تاشو هیدروگیت یا هیدروفیت

این نوع از لوله تاشو دارای دریچه‌هایی برای باز کردن و جریان آب است و به همین دلیل به لوله تاشو دریچه‌دار نیز معروف است. این نوع از لوله‌ها جایگزینی برای آبیاری جوی‌های سنتی محسوب شده و در سایز‌های 1 اینچ، 2 اینچ، 2.5 اینچ، 3 اینچ، 4 اینچ، 5 اینچ، 6 اینچ، 8 اینچ، 10 اینچ، 12 اینچ، 15 اینچ و ... تولید می‌شود.

3. لوله تاشو خط دار

این مدل از لوله تاشو، دارای خط‌های متقاطع بر روی لایه خارجی است. در نقد و بررسی لوله های تاشو خط‌دار گفته می‌شود که برای استفاده در لوله‌های اصلی آبیاری، انشعاب‌های نوار تیپ و برای انشعابات لوله 16 میلی متری قطره‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها تحمل بار و فشار بین 1.5 تا 2 بار را دارند.

4. لوله تاشو نخدار

این مدل از لوله‌های تاشو از جنس پی وی سی یا پلی اتیلن ساخته شده و در بافت آن از الیاف پلی استر برای مستحکم‌تر کردن آن استفاده می‌شود. استفاده از نخ‌های پلی استر باعث می‌شود تا این لوله‌ها در برابر نور آفتاب و دیگر عوامل مخرب محیطی، مقاومت بیشتری داشته باشند. این لوله‌ها تحمل بار و فشار تا 2 بار را دارند.

5. لوله تاشو ساده

این مدل از لوله‌های تاشو، سایزی بین 63 الی 315 میلی‌متر داشته و برای انتقال آن در زمین‌های مسطح و با فشار کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها تحمل فشار بالای سیالات را ندارند و بهتر است برای حفظ دوام آن‌ها، در فصول سرد از روی زمین جمع‌ آوری شوند.

6. لوله‌ تاشو نایلونی

این مدل از لوله‌های تاشو از جنس نایلون و یا پلی اتیلن سبک هستند. لوله‌های تاشو نایلونی به علت ضخامت کمتر در مقایسه با انواع دیگر، انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند و امکان تنظیم میزان خروجی با استفاده از دریچه‌های آن‌ها ممکن است.

خرید و قیمت لوله‌های تاشو آبیاری از شرکت گرین آذین

در این مقاله نقد و بررسی لوله های تاشو آبیاری و انواع گوناگون آن را بررسی نمودیم. اگر برای آبیاری یا کشاورزی نیاز به خرید این لوله‌ها را دارید، می‌توانید شرکت گرین آذین را برای این منظور انتخاب کنید. شرکت گرین آذین تولید و نیز صادر کننده انواع گوناگون لوله‌های تاشو ساخته شده از بهترین متریال‌ها و بالاترین دوام و کیفیت است. اگر درباره قیمت و انتخاب لوله‌های تاشو آبیاری مورد نظر خود نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید به وب سایت ما با آدرس www.greenazin.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های گویای 02331201 – 09202331201 تماس بگیرید. 

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1401/12/12
456
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...