بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی

برای داشتن یک گیاه سرحال و شاداب در آپارتمان باید اطلاعات کافی در مورد بستر‌های مناسب گیاهان آپارتمانی در اختیار داشته باشید. بسیاری از عوامل مؤثر در رشد مناسب گیاه قابل کنترل هستند. از این رو با شناخت بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی می‌توان رشد و نمو گیاه را بهبود بخشید. در اینجا مهم‌ترین بستر‌های کشت برای این گیاهان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی به چه بستری گفته می‌شود؟

به محیطی که گیاه در آن کشت شده و رویش را آغاز می‌کند بستر کشت گفته می‌شود. این بستر با توجه به کاربردی که خواهد داشت به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این دسته‌ها شامل کوکوپیت، پرلیت، بستر کشت نشا، بستر کشت برای کاشت سبزی، بستر کشت گل‌های آپارتمانی و... هستند. در این بستر‌ها مواد مختلفی به کار رفته و به همین دلیل هر کدام از آن‌ها برای گیاهان خاصی استفاده می‌شوند. بنابراین نمی‌توان هر کدام از این بستر‌ها را به جای دیگری به کار برد.

معرفی مجموعه گرین آذین

مجموعه گرین آذین پیشرو در عرصه کشاورزی و باغبانی نوین، تولید، واردات و صادرات نهاده‌های کشاورزی و باغبانی فعالیت دارد. انواع بستر کشت آماده و خاک‌های مرغوب را می‌توان از فروشگاه آنلاین گرین آذین در هر زمان و مکانی تهیه کرد. علاوه بر خرید، امکان مشاوره در مورد محصولات کشاورزی و باغبانی در این مجموعه فراهم است. کلیه علاقه مندان و افراد حرفه‌ای می‌توانند برای تهیه تجهیزاتی مانند تجهیزات باغبانی، آبیاری، انواع خاک، کود و هورمون، تجهیزات گلخانه، بستر کشت و ... به وبسایت گرین آذین به آدرس greenazin.com مراجعه کنند. برای دریافت مشاوره، همکاری و استعلام قیمت می‌توان با شماره‌های 02331201 و 09202331201 تماس گرفت.

کوکوپیت، بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی

اولین دسته از یک بستر مناسب برای رشد گیاه کوکوپیت نام دارد. این خاک شامل الیاف، پوست و پوشش تنه درخت نارگیل است. کوکوپیت خاصیت جایگزینی با خاک را دارا است و می‌تواند با انواع دیگر خاک نیز ترکیب شده و به عنوان بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار بگیرد. کوکوپیت در بین کشاورزان بسیار محبوب است. البته برای استفاده مناسب از این بستر باید اطلاعات کافی در مورد آن داشت. 
به عنوان مثال خواص این خاک و عناصر مورد نیاز برای اضافه کردن به آن باید آموزش داده شود. کوکوپیت می‌تواند بستر مناسبی برای رشد و نمو گوجه فرنگی، فلفل، خیار و گل‌های آپارتمانی باشد. برای کاشت و یا رویش بذر نیز می‌توان از این بستر استفاده کرد. استفاده از کوکوپیت برای گیاهان آپارتمانی نیز توصیه می‌شود.

بستر کشت پرلیت

پرلیت یکی دیگر از بستر‌های کشت گیاه محسوب می‌شود که با توجه به فرایند تولید آن می‌توان آن را شبیه به سنگ آهکی آتشفشانی دانست. همچنین به دلیل شفافیت زیاد شباهت زیادی به شیشه دارد. این بستر قادر به جذب آب تا 62 درصد وزن خود است. این ماده با توجه به خواص خود حتی در صورت ترکیب با مواد دیگر نیز افزایش وزن زیادی نخواهد داشت. پرلیت یکی از بستر‌های مناسب برای رشد گیاهان آپارتمانی است.

بستر کشت پیت ماس

خاک پیت ماس عناصری مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر، منیزیم و کلسیم را در خود دارد و با توجه به این مواد می‌توان آن را نوعی کود به شمار آورد. این بستر سبک قادر به جذب آب تا 20 برابر وزن خود است. همچنین برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی عمل می‌کند. به همین دلیل برای جلوگیری از خاکشویی و حفظ خاک در برابر فرسایش می‌توان از این بستر استفاده کرد. پیت ماس بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. زیرا باعث افزایش مواد آلی در خاک شده و به همین دلیل باعث افزایش کیفیت خاک می‌شود.

بستر کشت هوموس

هوموس با نام دیگر گیاخاک شناخته می‌شود و در آن بخش‌هایی از باقیمانده اجساد گیاهان و جانوران وجود دارد. البته این ذرات دیگر قابل شناسایی نیستند. هوموس رنگ تیره‌ای دارد و از مهم‌ترین قابلیت آن رساندن آب و مواد غذایی به ریشه است. هوموس برای رشد و نمو گیاهان آپارتمانی خیلی پرفایده است.

بستر کشت ورمی کمپوست

ورمی کمپوست نوعی کود آلی و بستر مناسبی برای رشد گیاه است که در اثر فعالیت کرم خاکی ایجاد می‌شود. وجود بیش از 2700 نوع کرم خاکی در طبیعت باعث می‌شود تا قدرت باروری خاک افزایش پیدا کند. این کرم‌ها عناصر موجود در خاک را به عنوان غذا مصرف می‌کنند. سپس آن‌ها را با آنزیم‌های بدن خود ترکیب کرده و به خاک برمی گردانند. آن‌ها با کاوش خاک و جابجایی آن باعث تازه شدن خاک و افزایش نفوذ اکسیژن می‌شوند. در واقع این بستر کشت شامل مواد آلی تجزیه شده، اجساد کرم‌ها و فضولات آن است که همه این‌ها می‌تواند یک ارزش غذایی بالا برای گیاهان به شمار رود. در این بستر میزان عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم بیش از سایر بستر‌ها است.

بستر کشت کمپوست

بستر کشت کمپوست به عنوان بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی و مصارف کشاورزی شناخته می‌شود. همچنین می‌توان آن را به عنوان یکی از عالی‌ترین کود‌ها به شمار آورد. کمپوست حاصل پسماند‌های خانگی و غذایی است و از آن به عنوان یک خاک غنی نام می‌برند. گیاهان آپارتمانی و نگهداری از آن‌ها در خانه بسیار رواج دارد. البته نگهداری از این گیاهان نیز چالش‌های مخصوص به خود دارد. از مهم‌ترین اصول نگهداری یک گیاه شناخت بستر مناسب برای کشت آن است. زیرا این گیاهان مواد معدنی و آب مورد نیاز خود را از این بستر دریافت می‌کنند.

از کجا می‌توان بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی را تهیه کرد؟

استفاده از خاک مناسب به عنوان بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی بسیار مهم است. زیرا در صورتی که خاک نتواند آب و مواد معدنی را در خود نگه دارد، گیاه را با کمبود مواد غذایی روبرو می‌کند. بنابراین استفاده از خاک گلدان با بافت متوسط و قوی از نظر مواد آلی می‌تواند نیاز‌های گیاه را به خوبی برطرف کند. خاک آماده مخصوص گیاهان آپارتمانی محصولی از گروه گرین آذین با ترکیبی از ورمی کمپوست، پرلیت، کوکوپیت و... تهیه شده و در بسته‌بندی‌های 4، 20 و 40 لیتری به فروش می‌رسد. این خاک به هیچ گونه افزودنی دیگری نیاز ندارد و به صورت استریل شده آماده تحویل است. همچنین شامل مواد میکرو و ماکرو است که می‌تواند به رشد گیاه کمک کند.

نتیجه‌گیری

انواع مختلف گل و گیاه آپارتمانی برای رشد به خاک‌ایده‌آل نیاز دارند. وجود بهترین بستر کشت برای گیاهان آپارتمانی علاوه بر حمایت از گیاه در حال رشد، رطوبت کافی را برای گیاه حفظ کرده و نیز به خوبی می‌تواند آن را تخلیه کند. همچنین این خاک باید امکان تغذیه در سطح ph مطلوب و هوادهی را برای گیاه فراهم کند. خاک آماده ترکیب خوبی برای گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود.

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/02/29
286
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...