در خرید پوشش پلاستیک گلخانه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

امروزه با پیشرفت علم، ابزار و تجهیزات مختلفی در صنعت کشت گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که کار را برای کشاورزان راحت‌تر کرده‌اند و باعث بالا رفتن کیفیت محصولات آن شده‌اند. در واقع ویژگی‌هایی در این تجهیزات وجود دارد که نتیجه سال‌ها تحقیقات پژوهشگران برای رفع مشکلات کشت گلخانه‌ای بوده است. یکی از این محصولات پوشش پلاستیک گلخانه است که جزو کلیدی‌ترین و کاربردی‌ترین محصولات گلخانه‌ای به حساب می‌آید و باعث شده محصولات کشت شده در این مکان از بسیاری از موارد آسیب‌زا در امان بمانند. در ادامه این مطلب قصد داریم یک راهنمای جامع برای خرید پوشش پلاستیک گلخانه در اختیارتان قرار دهیم.

پوشش پلاستیک گلخانه چیست و چه کاربردی دارد

یکی از تجهیزات مهم در گلخانه که از ابتدای احداث تا زمانی که گلخانه پابرجا است و به آن نیاز داریم، پوشش پلاستیک گلخانه است. در گذشته برای پوشش پلاستیکی این مکان از نایلون‌های عادی استفاده می‌شد که در برخی موارد نمی‌توانستند مقاومت کافی در برابر موارد آسیب‌زا نشان دهند و باعث ایجاد مشکل برای گیاهان کاشته شده در گلخانه می‌شدند. با گذشت زمان محققان دریافتند که پوشش مخصوص گلخانه باید افزودنی‌های خاصی داشته باشد؛ در نتیجه با تلاش آن‌ها پوشش پلاستیک گلخانه به وجود آمد.
این پوشش پلاستیکی در عرض 4 الی 20 متر در بازار موجود است که بسته به ابعاد گلخانه خود باید متراژ مناسب را انتخاب کنید. اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود متراژی که انتخاب می‌کنید از ابعاد گلخانه شما بیشتر باشد تا بتواند به صورت یکنواخت گلخانه را پوشش دهد و نیازی به ایجاد برش نباشد. استفاده از نایلون با متراژ بیشتر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش مقاومت پوشش پلاستیکی در برابر عوامل طبیعی و فیزیکی می‌شود. این محصول را می‌توانید از شرکت گرین آذین که وارد‌ کننده و صادر‌ کننده تجهیزات گلخانه‌ای است، خریداری کنید. برای مشاوره، همکاری و اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید با شرکت گرین آذین در ارتباط باشید.
درون این پوشش افزودنی‌های متفاوتی استفاده شده است که در ادامه قصد داریم برخی از این افزودنی‌ها و ویژگی آن‌ها را برای شما شرح دهیم.

افزودنی‌های پوشش پلاستیک گلخانه

به طور کلی افزودنی‌های مختلفی در تولید پوشش پلاستیک گلخانه استفاده می‌شود که زیاد یا کم بودن هر یک از آن‌ها باعث می‌شود ویژگی خاصی در پوشش پلاستیک ضعیف شود یا شدت پیدا کند. در واقع وجود همین افزودنی‌ها است که خرید پوشش پلاستیک گلخانه را بر هر گلخانه‌داری واجب کرده است. در ادامه برخی از افزودنی‌های مورد استفاده در پوشش پلاستیک گلخانه را به شما معرفی می‌کنیم:

افزودنی آنتی یووی

مطمئنا نام افزودنی یووی یا آنتی یووی به گوشتان خورده است. این افزودنی جزو مهم‌ترین افزودنی‌های موجود در پوشش پلاستیک گلخانه است که سبب می‌شود پلاستیک در برابر اشعه ماوراء بنفش دچار آسیب و پوسیدگی نشود؛ همانطور که می‌دانید آنتی یووی در پلاستیک و نایلون‌های عادی وجود ندارد و به همین دلیل زمانی که از این نوع نایلون‌ها در پوشش گلخانه استفاده می‌شد، به سرعت دچار پوسیدگی می‌شدند و خرج زیادی را روی دست صاحب گلخانه می‌گذاشتند. 
اینکه چند درصد آنتی یووی در پوشش پلاستیک شما استفاده شود، بستگی به میزان آفتاب در منطقه شما دارد؛ به عنوان مثال در مناطق شمالی که شدت نور خورشید کمتر است، 5 تا 8 درصد آنتی یووی و در مناطق جنوبی که آفتاب شدت بیشتری دارد، نزدیک به 10 درصد آنتی یووی استفاده می‌شود.

افزودنی IR (مادون قرمز) 

در بسیاری از موارد تغییرات دمایی باعث می‌شد تا محصولات کشت شده درون گلخانه نتوانند مراحل رشد و نمو خود را به درستی طی کنند. اما در حال حاضر با استفاده از افزودنی IR در پلاستیک گلخانه این مشکل حل شده است؛ در واقع این افزودنی سبب می‌شود اشعه مادون قرمز نتواند از نایلون خارج شود. همین موضوع باعث عدم ایجاد تغییرات دمایی می‌شود و گلخانه با کاهش دما مواجه نمی‌شود. همچنین از مزایای دیگر افزودنی مادون قرمز که با خرید پوشش پلاستیک گلخانه می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از تغییرات دمای ناگهانی
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • کاهش استهلاک تجهیزات برودتی در گلخانه
  • کمک به بهبود کیفیت محصولات گلخانه

افزودنی ضد‌ قطره

شاید در برخی موارد دیده باشید که زمانی که از پلاستیک‌های معمولی برای پوشش استفاده می‌کنید، مواردی همچون تعرق و آبیاری گیاهان، اختلاف دمایی که در روز‌های سرد سال به وجود می‌آید و استفاده از سم و کود در گلخانه باعث بروز قطراتی بر روی سطح نایلون می‌شود. شاید در وهله اول احساس کنید این قطرات مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما باید بگوییم این قطرات سبب می‌شوند تا تابش نور به گلخانه به صورت یکنواخت اتفاق نیفتد و گیاهان درون گلخانه دچار آفات و بیماری‌ها شوند.
در پوشش پلاستیک مخصوص گلخانه این مشکل نیز حل شده است. در واقع افزودنی ضد‌قطره موجود در این محصول از بروز این قطرات بر روی سطح نایلون می‌شوند. در نتیجه دیگر مانعی برای تابش نور وجود ندارد و گیاهان راحت‌تر رشد می‌کنند.

افزودنی EVA 

یکی از افزودنی‌های مهم پوشش مخصوص گلخانه، EVA است که سبب می‌شود مزایا و ویژگی‌های زیادی در پوشش گلخانه به وجود بیاید. از مزایای مهم استفاده از این افزودنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از اتلاف انرژی و گرما
  • ایجاد انعطاف‌پذیری
  • ایجاد مقاومت

علاوه بر افزودنی‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، افزودنی‌های دیگری همچون پخش نور برای پخش یکنواخت نور در بخش‌های مختلف گلخانه، ضد‌الکتریسیته ساکن برای جلوگیری از جذب گرد و غبار، لیز‌کننده برای صیقلی شدن سطح نایلون، ضد‌چسبندگی برای ایجاد جریان هوا میان لایه‌های پوشش و جلوگیری از چسبندگی و آنتی‌اکسیدان برای افزایش استحکام در برابر کشش و ضربه نیز وجود دارند.

افزودنی LD

در ادامه راهنمای خرید پوشش پلاستیک گلخانه به معرفی یکی دیگر از افزودنی‌های این پوشش پلاستیکی یعنی افزودنی LD می‌رسیم. این افزودنی شفافیت نایلون گلخانه را افزایش می‌دهد و در نتیجه این موضوع، میزان پخش نور در گلخانه نیز بیشتر می‌شود و این به معنی شکست اشعه خورشید است. اشعه خورشید، اشعه‌ای مستقیم است اما زمانی که با سطحی شفاف مانند شیشه، آب یا پلاستیک گلخانه برخورد می‌کند، شکسته شده و در جهات مختلف پخش می‌شود. این موضوع باعث نوررسانی بهتر به گل‌ها و گیاهان گلخانه می‌شود و مانع سوختن برگ‌ها در اثر تابش مستقیم خورشید می‌شود.

افزودنی Anti virus

این افزودنی یکی از مهم‌ترین افزودنی‌های موجود در پوشش پلاستیکی گلخانه است که مانع رشد باکتری و ویروس در گیاهان می‌شود. در گلخانه‌هایی که پوشش آن‌ها فاقد این افزودنی است، تابش امواج خورشید محیطی برای رشد باکتری را تشکیل می‌دهند و این موضوع باعث رشد انواع قارچ‌ها و آفات در گیاهان می‌شوند و به ناچار باید دائما از سموم و آفت کش استفاده کرد. این افزودنی نوعی میکروب کش قوی است و از رشد مخمر و جلبک نیز جلوگیری می‌کند.

افزودنی آنتی اکسیدان

از دیگر افزودنی‌هایی که در تولید پوشش پلاستیکی گلخانه استفاده می‌شود، افزودنی آنتی اکسیدان است. این افزودنی ماندگاری پلاستیک گلخانه را افزایش می‌دهد و موجب افزایش طول عمر آن می‌شود. به علاوه شفافیت و مقاومت پوشش گلخانه هم با وجود این افزودنی بیشتر می‌شود. افزودنی آنتی اکسیدان در پوشش گلخانه خواص و کاربردهای دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها افزایش خاصیت کشسانی است. 

افزودنی‌ کربن سیاه 

اگر قصد خرید پوشش پلاستیک گلخانه سیاه رنگ را دارید، دقت کنید که افزودنی کربن سیاه در آن موجود باشد. این افزودنی از دیگر افزودنی‌هایی است که برای بهبود عملکرد حرارتی و مقاومت پوشش پلاستیکی گلخانه نسبت به اشعه ماورا بنفش استفاده می‌شود. ‌پلاستیک‌های سیاه رنگی که برای پوشش گلخانه استفاده می‌شوند، معمولا در شرایط سخت فضای باز، در معرض تابش نور خورشید و تغییرات جوی قرار دارند که موجب تخریب فرسودگی آن‌ها می‌شود. به خصوص اشعه ماورا بنفش و دمای بالا، تاثیر زیادی در خرابی این پلاستیک‌ها در گذر زمان دارد. این افزودنی‌ها به منظور افزایش طول عمر پوشش پلاستیکی و بهبود عملکرد آن‌ها استفاده می‌شوند. 

افزودنی مستربچ پرکننده

این افزودنی نیز برای بهبود خواص و عملکرد فیزیکی پوشش پلاستیکی گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این افزودنی برای پر کردن لایه‌های پوشش گلخانه استفاده کرده و محیط رشد کنترل شده‌ای برای محصولات گلخانه‌ای فراهم می‌کند. یکی از موادی که در افزودنی مستربچ پرکننده وجود دارد، کربنات کلسیم است که باعث سفتی و استحکام کششی پلاستیک گلخانه شده، انتقال نور را متعادل می‌کند و حفظ گرما در محیط گلخانه را بهبود می‌بخشد تا فضایی بهتر برای رشد گیاهان در گلخانه ایجاد شود. این افزودنی با ایجاد یک محیط رشد کنترل شده، باعث رشد گیاهان سالم شده و ضایعات گلخانه را به حداقل می‌رساند.

چگونگی نصب پوشش پلاستیک گلخانه

یکی از موارد مهمی که پس از خرید پوشش پلاستیک گلخانه باید مورد توجه قرار بگیرد، چگونگی نصب پوشش است که در ادامه توضیحاتی را درباره آن ارائه می‌دهیم:

  • اولین موردی که پیش از نصب پوشش باید به آن توجه داشته باشید این است که سازه گلخانه‌ای نباید غیر‌استاندارد باشد، چرا که سبب می‌شود عمر پوشش پلاستیک شما بسیار کوتاه شود و گارانتی مربوط به آن نیز باطل گردد.
  • همواره پیشنهاد می‌شود که فرآیند نصب را به افراد متخصص و با‌تجربه بسپارید، زیرا افراد کم‌تجربه ممکن است به پلاستیک آسیب برسانند. 
  • برای نصب باید ابتدا رول از درون بسته‌بندی خارج کنید؛ سپس باید لایه خارجی و داخلی آن را تشخیص داده و به نسبت آن‌ها پوشش را به صورت مستقیم بر روی سازه خود پهن کنید. دلیل توجه به لایه داخلی و خارجی این است که هر کدام از خواص متفاوتی برخوردارند.
  • پس از پهن کردن نایلون بر روی سازه خود آن را به حدی سفت کنید که در برابر باد و باران مقاومت کند. سفت کردن بیش از حد نایلون خود می‌تواند دلیلی برای پاره شدن آن باشد.
  • در فصل تابستان می‌توانید نایلون را اندکی از طرفین بکشید تا به سازه بچسبد. این به این دلیل است که در فصل زمستان بخاطر باد و باران ممکن است نایلون مقاومت خود را از دست داده باشد.
  • برای محکم کردن پوشش پلاستیک بر روی سازه می‌توانید از گیره فلزی استفاده کنید. همچنین در صورت وجود باد شدید در منطقه شما می‌توانید از بادشکن بهره‌مند شوید.

نتیجه‌ گیری | خرید پوشش پلاستیک گلخانه

در این مطلب تلاش کردیم تا موارد مهمی را درباره پوشش پلاستیک گلخانه بیان کنیم تا متوجه مزایای آن نسبت به پلاستیک عادی شوید. توجه داشته باشید که قیمت این محصول با توجه به مواردی همچون عرض و افزودنی‌ها آن تعیین می‌شود. 
برای خرید پوشش پلاستیک گلخانه و هزاران تجهیزات گلخانه‌ای دیگر  با کیفیت عالی و قیمت مناسب می‌توانید به گرین آذین مراجعه کنید. ما این محصول را با عرض 4 الی 20 متر و یووی 5 تا 10 درصد عرضه می‌کنیم و به طور کلی جزو صاحب امتیازان پوشش پلاستیک گلخانه هستیم. همچنین برای یووی 5 درصد گارانتی 25 ماهه و برای یووی 10 درصد گارانتی 36 ماهه در نظر گرفتیم تا خیالتان از بابت کیفیت راحت باشد. برای خرید این محصول و اطلاع از قیمت آن می‌توانید وارد سایت گرین آذین شده و اطلاعات کافی به دست آورید. همچنین برای ارتباط با کارشناسان ما می‌توانید از شماره‌های زیر کمک بگیرید:
 09202331201 - 02331201

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/04/03
201
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...