چگونگی احداث گلخانه هیدروپونیک

با پیشرفت‌هایی که در زمینه کشاورزی به وجود آمده است، امروزه محصولات کشاورزی به روش‌های مختلفی تولید می‌شود که یکی از پر‌کاربرد‌ترین این روش‌ها در جهان امروز، کشت گلخانه‌ای است. در روش‌های سنتی که در قدیم استفاده می‌شد، هر محصول کشاورزی فصل خاصی برای کشت داشته و امکان پرورش آن در فصول دیگر سال وجود نداشت. اما با به وجود آمدن گلخانه‌ها این مشکل حل شد و در حال حاضر محصولات کشاورزی مختلف در تمامی فصول سال پرورش می‌یابند. با توجه به مزایای گلخانه، امروزه روش‌های احداث آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از روش‌های احداث گلخانه، احداث گلخانه هیدروپونیک است که این مطلب را نیز به این موضوع اختصاص دادیم. 

گلخانه هیدروپونیک به چه گلخانه‌ای گفته می‌شود

گلخانه هیدروپونیک به گلخانه‎ایی گفته می‌شود که در آن تا جایی که ممکن است، موانع موجود بین ریشه گیاه و آب، مواد مغذی و اکسیژن از بین برود تا گیاه بتواند به بهترین شکل ممکن رشد کند. واژه هیدروپونیک که برای این نوع گلخانه استفاده می‌شود نیز دقیقا به همین موضوع اشاره دارد؛ کلمه هیدرو در این ترکیب به معنای آب و کلمه پونوس در آن به معنای کارگر است که ترکیب این دو کلمه در کنار هم مفهوم گلخانه هیدروپونیک را تشکیل می‌دهند.
در گلخانه هیدروپونیک از روش کشت در آب استفاده می‌شود و آب عنصر اصلی این سبک گلخانه است. در نتیجه اگر در محلی که قرار است گلخانه احداث کنید، دسترسی به خاک کافی و مناسب برای کاشت گیاهان مورد نظر خود ندارید، بهترین انتخاب برای شما احداث گلخانه به سبک هیدروپونیک است. به طور کلی اگر قصد دارید در حوزه کشت گلخانه‌ای کار‌آفرینی کنید، راه‌اندازی یک گلخانه هیدروپونیک بهترین راه کار‌آفرینی و تولید محصولات با‌کیفیت کشاورزی است. 

فرآیند کشت در گلخانه هیدروپونیک به چه صورت است

برای کشت در گلخانه هیدروپونیک اصلی‌ترین چیزی که نیاز دارید آب است؛ در واقع در این نوع گلخانه‌ها نیازی به خاک برای کاشت گیاهان نیست. البته برای کشت در این نوع گلخانه‌ها مواد مغذی نیز به آب اضافه می‌شود تا از این طریق ریشه بتوانند این مواد را دریافت کنند و در جهت رشد گیاه از آن‌ها استفاده کنند. همچنین بستر کشت گیاهان در گلخانه هیدروپونیک کوکوپیت و سنگ‌ دانه‌های بی‌‎‎اثری همچون پرلیت، ماسه، پشم سنگ و ورمیکولیت است.
احداث گلخانه هیدروپونیک برای افرادی که صیفی‌جات پرورش می‌دهند بسیار مناسب است؛ چرا که روشی که در این گلخانه‌ها به کار گرفته می‌شود، برای پرورش صیفی جات بسیار مناسب است و می‌توانید با احداث گلخانه به سبک هیدروپونیک این محصولات را با بهترین کیفیت و بیشترین مقدار ممکن پرورش دهید؛ در واقع زمانی که شما محصولی همچون گوجه فرنگی را در گلخانه هیدروپونیک پرورش دهید، علاوه بر اینکه از کیفیت خوبی برخوردار می‌شود، می‌تواند 6 برابر یا حتی بسیار بیشتر از گوجه‌هایی که در خاک کشت می‌شوند بار بدهد.

برای احداث گلخانه هیدروپونیک به چه ابزاری نیاز داریم

برای اینکه بتوانید یک گلخانه هیدروپونیک احداث نمایید، نیاز است ابزار و لوازم مورد نیاز آن را تهیه کنید که در ادامه این مطلب قصد داریم مهم‎ترین این ابزار و تجهیزات را به شما معرفی کنیم:

چارچوب گلخانه

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزاتی که باید برای احداث گلخانه به سبک هیدروپونیک تهیه  کنید، چارچوب گلخانه است. این چارچوب‌ها از جنس فلز هستند؛ در واقع میله‌های فلزی هستند که در سطحی مسطح در زمین جایگذاری می‌شوند. همچنین این چارچوب‌ها دارای سقفی استاندارد هستند که باعث می‌شود تهویه هوا به بهترین حالت ممکن انجام شود و رطوبت زیاد نیز در گلخانه به وجود نیاید.

پوشش مناسب برای احداث گلخانه هیدروپونیک

بعد از چارچوب، نوبت به پوشش مناسب گلخانه می‌رسد. با توجه به اینکه چارچوب‌ها از جنس فلز هستند، معمولا برای پوشش از نایلون‌های ضخیمی که جنس آن‌ها پلی اتیلن است، استفاده می‌شود. این نایلون‌ها با ضخامت‌های مختلفی در بازار موجود هستند که بسته به میزان عایق بندی که برای احداث گلخانه هیدروپونیک خود در نظر دارید، باید ضخامت مناسب را انتخاب کنید؛ در واقع هر چه بخواهید گلخانتان در برابر گرما و سرما عایق‌بندی مستحکم‌تری داشته باشد، باید نایلون‌هایی با ضخامت بیشتر تهیه کنید.
علاوه بر پوشش پلی اتیلن که به آن اشاره کردیم، پوشش‌های دیگری همچون شیشه، پی وی سی و فایبر گلاس نیز در گلخانه‌های هیدروپونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به طور کلی نایلون پلی اتیلن هم پر‌کاربرد‌تر است و هم از قیمت ارزان‌تری برخوردار است. 

مخزن آب گلخانه هیدروپونیک

پایه و اساس تشکیل گلخانه هیدروپونیک آب است؛ با توجه به این موضوع برای آب گلخانه نیاز به یک مخزن دارید. در گلخانه هیدروپونیک گیاهان برای رشد از آب استفاده می‌کنند و نیاز است از آبیاری قطره‌ای برای آن‌ها استفاده شود. با توجه به این موضوع ذخیره آب و داشتن یک مخزن جزو اولویت‌ها در خرید تجهیزات گلخانه هیدروپونیک محسوب می‌شود.

تجهیزات نوردهی

گلخانه‌هایی که در فضای بسته قرار دارند و از نور کافی خورشید برخوردار نیستند، به منظور رشد مناسب گیاهان باید از منابع نور مصنوعی مناسب استفاده کنند. به طور کلی سیستم‌های نوردهی مختلفی در بازار وجود دارد که بسته به نوع گیاهانی که در گلخانه خود پرورش می‌دهید باید از بین آن‌ها انتخاب کنید؛ به عنوان مثال لامپ فلورسنت بدون اینکه گرمای شدیدی را در گلخانه ایجاد کند، نوری عالی و بی‌نقص را برای شما به ارمغان می‌آورد.

دماسنج مخصوص گلخانه

هر گیاهی برای رشد نیاز به دما مناسب خود دارد؛ با توجه به این موضوع نیاز است برای اندازه‌گیری این دما و بررسی کردن آن از دماسنج‌های مخصوص گلخانه استفاده شود. به طور کلی دما در گلخانه باید تا بالای 21 درجه باشد و در طول روز و شب باید ثابت بماند تا به گیاهان شوک وارد نشوند؛ در نتیجه برای احداث گلخانه هیدروپونیک به یک دماسنج گلخانه‌ای نیاز خواهید داشت.

علاوه بر موارد گفته شده شما به سینی و گلدان کاشت بذر جهت جداسازی بذر‌ها از یکدیگر و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به منظور تنظیم دمای گلخانه، کفپوش گلخانه و ... نیاز دارید. برای خرید این محصولات می‌توانید به سایت گرین آذین که تولید کننده، وارد کننده و صادرکننده محصولات عرصه کشاورزی و گلخانه است، مراجعه کنید. 40 درصد کالا‌های موجود در سایت ما وارداتی هستند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. 60 درصد دیگر نیز از تولیدات خود گرین آذین هستند که همواره سعی شده با استفاده از بهترین مواد اولیه محصولی در شان شما تولید و عرضه شود.

 

فواید گلخانه هیدروپونیک

از فواید احداث گلخانه به سبک هیدروپونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد سریع‌تر گیاهان در گلخانه هیدروپونیک نسبت به گلخانه معمولی
  • به وجود نیامدن مشکلاتی همچون انگل، قارچ، بیماری‌های خاک برای گیاهان 
  • تولید محصول با‌کیفیت با مقدار بیشتر
  • به دست آوردن مواد مغذی توسط گیاهان به آسان‌ترین شکل

امیدواریم موارد گفته شده بتواند به شما در احداث این نوع گلخانه کمک کند. اگر قصد دارید گلخانه هیدروپونیک خود را راه بیندازید، حتما به سایت گرین آذین مراجعه کنید و تجهیزات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت ممکن سفارش دهید. برای ارتباط با کارشناسان ما و مطرح کردن پرسش‌های خود می‌توانید از طریق شماره تماس‌های زیر اقدام نمایید:
09202331201 - 02331201

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/03/22
255
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...