معرفی اتصالات سازه گلخانه + بررسی مشخصات اتصالات گلخانه‌ای و قیمت آنها

اتصالات سازه گلخانه شامل انواع مختلفی از اتصالات هستند که بسته به نوع سازه و مواد استفاده شده در ساخت و طراحی گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بین معرفی اتصالات سازه گلخانه به شما کمک خواهد کرد که متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که در حال کشت محصولات گلخانه‌ای هستید، نسبت به ایجاد پایداری و ایمنی در این نوع سازه‌ها اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی از پرکاربردترین اتصالات سازه‌های گلخانه‌ای به همراه مشخصات فنی آنها بپردازیم تا بهترین انتخاب را برای خرید این محصولات از شرکت گرین آذین داشته باشید.

نقش اتصالات در ساخت سازه گلخانه

گلخانه از یک فضای بسته و مسقف تشکیل شده است که با تنظیم و کنترل شرایط محیطی، زمینه رشد گیاهان مختلف را در طول فصول سال فراهم می‌کند. این سازه‌ها به شکل استاندارد با استفاده از انواع بست و اتصالات مختلف ساخته می‌شوند تا یک فضای سرپوشیده با دوام و مستحکم را ایجاد کنند. 
بر این اساس نوع اتصالات انتخابی، نقش مهمی در اسکلت‌بندی ایده‌آل سازه گلخانه دارد و باعث استقامت و مقاومت آن می‌شود. بنابراین هر چه قطعات به کار رفته برای ساخت گلخانه از دوام و استحکام بالاتری برخوردار باشند، گیاهان و محصولات گلخانه‌ای از بروز هر گونه آسیب و صدمه در امان خواهند بود.
شرکت گرین آذین به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تولید، واردات و صادرات نهاده‌های کشاورزی و باغبانی است که نسبت به عرضه تجهیزات باغبانی، آبیاری و گلخانه‌ نیز اقدام کرده است. شما می‌توانید برای خرید و قیمت انواع تجهیزات و اتصالات سازه گلخانه خود به شرکت گرین آذین مراجعه کنید و این محصولات استاندارد را با بهترین کیفیت سفارش دهید. کارشناسان این مجموعه آماده ارائه خدمات مشاوره به شما عزیزان هستند.

بررسی مشخصات و معرفی اتصالات سازه گلخانه

امروزه کشت گلخانه‌ای در راستای افزایش بهره‌وری در تمام نقاط کشور بسیار رواج پیدا کرده است. سازه این گلخانه‌ها باید با استفاده از تجهیزات و ملزومات خاصی ساخته شوند تا کارایی لازم را داشته باشند. در ادامه این مقاله با معرفی اتصالات سازه گلخانه به شما کمک خواهیم کرد تا با مشخصات فنی و کاربردهای انواع بست‌ها و اتصالات سازه‌های گلخانه آشنا شوید تا متناسب با نیاز سازه خود نسبت به خرید و سفارش این محصولات اقدام کنید.

بست سدل

یکی از قطعات پر کاربرد و پر مصرف در صنعت احداث گلخانه، انواع بست است. در این بین بست سدل یا بست قوطی یکی از انواع بست‌هایی است که برای ایجاد ساختار استاندارد در گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بست برای اتصال ستون‌های اصلی، میانی و پروفیل‌های قوطی مانند در ساخت سازه گلخانه کاربرد دارد. بست سدل از جنس قوطی‌های گالوانیزه گرم و سرد ساخته می‌شوند که اندازه‌های مختلفی اعم از  7×7 - 10×10 - 15×15 - 20×20 - 25×25 سانتی‌متر دارند.

بست گوشه گلخانه

بست گوشه گلخانه یک مدل دیگر از انواع بست است که به شکل زیگزاگ طراحی شده است و از آن جهت ایجاد اتصال بین پروفیل‌های زاویه‌دار استفاده می‌کنند. بست گوشه گلخانه روی ستون‌های اصلی سازه نصب می‌شود و امکان برقراری اتصال ستون با سایر قطعات جانبی را فراهم می‌سازد. این نوع بست‌ها با استفاده از پیچ و مهره روی هم قرار می‌گیرند و باعث اتصال المان‌های مختلف سازه شبکه به ستون می‌شوند. 

معرفی اتصالات سازه گلخانه | بست ال دوبل

بست ال دوبل یکی دیگر از اتصالات پرکاربرد در سازه‌های گلخانه‌ای است که به دلیل استحکام بالا از آن برای اتصال پروفیل‌های فلزی استفاده می‌کنند. این نوع بست‌ها به دلیل طراحی خاص و منحصر به فرد و قابلیت نصب آسان و سریع، باعث می‌شوند که اتصالات پروفیل فلزی در سازه‌های گلخانه‌ای به راحتی متصل شوند.
در معرفی اتصالات سازه گلخانه از جمله بست ال دوبل باید گفت که این محصول دارای یک سوراخ برای قرارگیری پیچ و مهره است و دو پروفیل‌ فلزی را به هم متصل می‌کند. شما می‌توانید بسته به نوع سازه گلخانه و ویژگی‌های پایه سازه، نسبت به خرید بست ال دوبل در انواع مختلف آلومینیومی و فولادی در ابعاد و سایزهای متنوع برای ایجاد اتصال بسیار قوی و محکم اقدام کنید. 

بست لامپی

بست لامپی نوع دیگری از اتصالات در سازه گلخانه است که از آن جهت ایجاد اتصال بین لوله‌های خرپا و مهاری و سایر المان‌های شبکه گلخانه به کمان و وتر استفاده می‌کنند. همچنین این نوع بست نقش مهمی در سوار کردن کمان‌ها در رأس، بالا و پایین و زیر کمان دارد. بست لامپی از جنس ورق گالوانیزه، آهنی و آبکاری شده در سایزهای مختلف 2.5، 3، 4، 5 و 6 سانتی‌متر تولید و قابل خریداری هستند. این نوع بست‌ گلخانه‌ای برای مهار لوله آبیاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست نعل اسبی

بست نعل اسبی یکی دیگر از اتصالات سازه گلخانه است که می‌تواند بین ستون‌های فرعی و کمان اتصال محکمی ایجاد کند. این نوع بست‌ها با پیچ و مهره به سازه‌های فلزی گلخانه متصل می‌شوند و از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، طول عمر بالا، انعطاف پذیری مناسب و غیره اشاره کرد. قیمت مناسب بست نعل اسبی در مقایسه با سایر اتصالات باعث شده است که، سازندگان با خرید آنها، هزینه کمتری برای اتصال پروفیل‌های فلزی به یکدیگر پرداخت کنند.

معرفی اتصالات سازه گلخانه | بست اتصال دو پروفیل

بست اتصال دو پروفیل یا بست رابط پروفیل گلخانه که با نام بست لا پروفیل، نیز شناخته می‌شود، یک نوع بست استوانه‌ای یا مستطیل شکل است که از آن جهت اتصال دو پروفیل یا اجزای دیگر به پروفیل اصلی استفاده می‌کنند.

رک و پینیون

در معرفی اتصالات سازه گلخانه باید گفت که از رک و پینیون در ساخت سازه سقف گلخانه استفاده می‌کنند. در واقع این اتصالات تکمیل کننده یکدیگر هستند و در پنجره‌های سقفی گلخانه جهت تسریع در تهویه هوا، خنک‌سازی و خارج شدن گرما و رطوبت از درون گلخانه و ورود دی ‌اکسید کربن به داخل گلخانه کاربرد دارند. 
به عبارتی دیگر، رک یک قطعه از جنس آهن گالوانیزه (ضد زنگ) به طول 1 تا 1.5 متر است که سطح آن دنده‌ای شکل است و با پینیون در تماس است. این قطعات با استفاده از نیروی محرکه تولید شده، باعث باز و بسته پنجره سقف گلخانه می‌شوند. برای سفارش رک و پینیون از اتصالات اصلی سازه گلخانه‌‌ها به شرکت گرین آذین مراجعه کنید و جهت استعلام قیمت و دریافت مشاوره از طریق شماره‌ها‌ی 02331201 – 09202331201 با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

بست گلابی

یکی از انواع متنوع بست مورد استفاده در سازه گلخانه‌ها، بست گلابی است که از آن برای اتصال لوله‌های آب‌پاشی استفاده می‌کنند. البته از این نوع بست می‌توان در صنایع مختلف اعم از آتش‌نشانی، کشاورزی، بیمارستانی و ساختمانی برای اتصال لوله آبپاش نیز بهره برد.

بست زیر کمان

بست زیر کمان یا بست پل که با نام بست اتصال پروفیل به کمان نیز شناخته می‌شود از دیگر اتصالاتی است که در سازه گلخانه به کار برده می‌شود. این نوع بست از جنس ورق گالوانیزه ساخته و تولید شده است که سبب تثبیت لوله‌های گالوانیزه روی سازه گلخانه می‌شود. همچنین از بست زیر کمان می‌توان برای اتصال لوله‌های کمان به ستون اصلی یا پروفیل‌های H و M استفاده کرد.

معرفی اتصالات سازه گلخانه | روبند ستون و سرستون

در این بخش از معرفی اتصالات سازه گلخانه، نوبت به روبند ستون و سرستون  می‌رسد که از مشخصات بارز آنها می‌توان به جنس بسیار مقاوم و با کیفیت، ساخته شده از فلز ضد زنگ گالوانیزه اشاره کرد. تمام سرستون‌های گلخانه‌ای با ضخامت 2.5 میلی‌متر ساخته می‌شوند که از روبند ستون برای اتصالات بین ستونی و همچنین جهت اتصال کمان گلخانه به سرستون استفاده می‌کنند. همچنین از سرستون می‌توان با هدف جلوگیری از نفوذ آب باران و گرد و غبار به درون پروفیل ستون استفاده کرد.

بست گرده ماهی

بست گرده ماهی یا بست نایلون نوع دیگری از اتصالات گلخانه‌ای است که از جنس ورق گالوانیزه با خاصیت ضد زنگ تولید و ساخته شده است. از این نوع بست با سایز 10 سانتی‌متر برای بست و اتصال نایلون پوشش گلخانه به سازه استفاده می‌کنند تا نایلون روی سازه بدون حرکت باقی بماند. به همین دلیل از این بست با نام بست نایلون نیز یاد می‌شود.

بست پشت نردبانی

بست پشت نردبانی یک قطعه از جنس آهن گالوانیزه با ضخامت 4 میلی‌متر است که از آن جهت ایجاد اتصال در المان‌ها و لوله‌های مهار نردبانی به سازه استفاده می‌کنند. این نوع بست‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند و خرید آنها به دلیل طول عمر بالا بسیار مقرون به صرفه است.

یوبولت

بست‌ یو بولت یک اتصال خمیده شکل است که از آن می‌توان برای پشتیبانی و محکم کردن تجهیزات مختلف استفاده کرد. این قطعه شباهت زیادی به یک لوله باریک فولادی خمیده دارد که نقش مهمی در افزایش ایمنی سازه گلخانه دارد. متریالی که در ساخت این گیره فلزی استفاده شده، ورق‌های فولادی گالوانیزه است که در معرض رطوبت دچار خوردگی نمی‌شود. بنابراین جهت ایجاد پایداری و استحکام بیشتر در سازه گلخانه خود بهتر است از این بست برای اتصال سایر ملزومات مورد نیاز خود استفاده کنید.

معرفی اتصالات سازه گلخانه | سرستون اسپانیایی

در معرفی اتصالات سازه گلخانه لازم است بدانید که مهم‌ترین قسمت ساخت سازه گلخانه مربوط به ستون‌های اصلی آن می‌شود که بیشترین فشارهای وارد بر سازه را تحمل می‌کنند. در این بین سرستون دارای دو نوع یک طرفه و دو طرفه است که از آنها برای اتصال ستون اصلی با کمان گلخانه بهره می‌برند. هر کدام از این سرستون‌ها در موقعیت‌های مختلف مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرستون اسپانیایی در برابر هر گونه شرایط نامساعد جوی بسیار مقاوم است و جنس مواد استفاده شده در آن مانند سایر اتصالات سازه گلخانه از نوع گالوانیزه (ضد زنگ) است.

سرستون اسپانیایی یک طرفه

همانطور که گفته شد، سرستون در دو مدل یک طرفه و دو طرفه جهت اتصال ستون اصلی با کمان‌های گلخانه تولید و عرضه شده‌اند. از سرستون اسپانیایی مدل یک طرفه در مواقعی باید استفاده کرد که ستون اصلی دقیقا بین قسمت دهانه لوله‌ها و دیوارههای کناری سازه گلخانه قرار گرفته باشد. همچنین سرستون یک طرفه جهت اتصال ستون‌های جانبی سازه گلخانه با یک کمان نیز کاربرد دارد. به طوری که قسمت پایین آن روی ستون و بخش لوله‌ای بالای آن با کمان تماس محکمی برقرار می‌کند. این سرستون از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت 3 میلی‌متر ساخته شده است و انواع لوله اووال و لوله گرد با این سرستون بسته می‌شوند.

بست U

بست U یا سدل قوطی برای اتصال ستون‌های اصلی سازه گلخانه به لرزه‌گیرهای بادبند با زاویه قائم (90 درجه) کاربرد دارد. همچنین این بست پروفیل ستون، جهت اتصال المان‌های سقف سازه گلخانه به وتر و کمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مشخصات بست U گلخانه می‌توان به ضخامت 2 میلی‌متر و جنس گالوانیزه آن اشاره کرد که باعث پایداری اتصال ستون‌های اصلی و پروفیل‌های قوطی می‌شود. این نوع بست‌های گلخانه‌ای اغلب ضد زنگ هستند و مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارند.

معرفی اتصالات سازه گلخانه | بست بازو پنجره

یکی دیگر از ملزوماتی که در معرفی اتصالات سازه گلخانه باید به آن پرداخته شود، بست بازو پنجره است. این نوع بست با استفاده از 2 یا 4 پیچ برای ایجاد اتصال محکم رک به قسمت بازوی پنجره سازه گلخانه کاربرد دارد. این مدل بست در اشکال، ابعاد و سایز‌های مختلف طراحی و ساخته شده است و شما می‌توانید متناسب با نوع سازه و نیازهای آن نسبت به خرید این اتصال اقدام کنید. 

روبند کمان

روبند کمان یک قطعه از جنس ورق گالوانیزه است که به وسیله پیچ و مهره روی سر ستون ثابت می‌شود و باعث پایداری کمان روی ستون اصلی می‌شود. روبند کمان از جنس ورق با روکش گالوانیزه با ضخامت 2.5 ساخته شده است و برای اتصال سرستون به سقف کمان کاربرد دارد.

بست پارویی

بست پارویی یا بست ملاقه‌ای نوع دیگری از اتصالات سازه گلخانه است که از آن جهت اتصال بازوی پنجره به قاب پنجره سقفی گلخانه استفاده می‌کنند. از دیگر مشخصات بست پارویی می‌توان به ضخامت 2.5 میلی‌متر از جنس گالوانیزه یا ضد زنگ اشاره کرد که اغلب جهت اتصال قسمت انتهایی کمان سازه به لبه پنجره گلخانه کاربرد دارد. لازم به ذکر است، این بست به دلیل طراحی که شکل قاشق یا پارو دارد با این نام شناخته می‌شود.

معرفی اتصالات سازه گلخانه | بست دو پوش

بست دوپوش یک اتصال پرکاربرد از جنس گالوانیزه گرم است که روی کمان سازه نصب می‌شود و دارای یک پایه بلند است. از این بست به عنوان یکی از تجهیزات اساسی سازه گلخانه برای متصل کردن لوله‌های گلخانه‌ای و نگه داشتن سیم‌های نصب در طول سقف و اتصالات کمان‌ها و ستون‌ها یاد می‌کنند. این محصول را می‌توانید با بسته 20 عددی خریداری کنید و از آن برای محکم کردن محل تلاقی نایلون پوشش گلخانه نیز استفاده کنید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت اتصالات سازه گلخانه

اتصالات و تجهیزات گلخانه شامل انواع مختلفی از پیچ و مهره، بست، ستون و سرستون و سایر لوازم جانبی دیگر است که با هر نوع پوشش و سازه گلخانه‌ای و محصولات تولیدی سازگاری دارند. در این بین  قیمت خرید اتصالات سازه گلخانه، به دلیل تنوع گسترده‌ای که در نوع و ابعاد این اتصالات وجود دارد، بسیار متغیر است. شما می‌توانید بسته به نوع اتصالات مورد نیاز و همچنین کیفیت و برند سازنده محصول، از بین اتصالات عرضه شده، با کیفیت‌ترین مدل‌ها را انتخاب کنید.
البته توجه داشته باشید که کیفیت و ضخامت آهن و متریال به کار رفته در آنها، روی قیمت نهایی اتصالات تاثیر مستقیم می‌گذارد. برای استعلام قیمت خرید اتصالات سازه گلخانه، بهتر است به وب سایت گرین آذین مراجعه کنید تا اطلاعات لازم را درباره نوع اتصالات، ابعاد و کیفیت محصولات و همچنین شرایط فروش آنها کسب کنید.

نتیجه‌گیری مبحث معرفی اتصالات سازه گلخانه

اتصالات سازه‌ گلخانه‌ای یکی از عوامل مهم و کلیدی در تضمین پایداری و ایمنی این سازه‌ها هستند. تمام اتصالات و تجهیزاتی که در این مقاله معرفی شدند برای ساخت سازه گلخانه‌ها کاربرد دارند. معرفی اتصالات سازه گلخانه به شما کمک می‌کند تا متناسب با نیاز و نوع سازه خود، از بین محصولات متنوع عرضه شده در شرکت گرین آذین، بهترین نوع اتصالات را سفارش دهید. جهت دریافت مشاوره و خدمات همکاری با کارشناسان شرکت گرین آذین فعال در زمینه تولید، واردات و صادرات کلیه نهاده‌های کشاورزی و باغبانی و تجهیزات مرتبط با آنها تماس بگیرید.

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/04/18
636
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...