نوار آبیاری درزدار بهتر است یا نوار آبیاری پلاک‌دار؟

یکی از مهم‌ترین نیاز‌های گیاهان که باید به درستی تامین شود، آب است. در واقع دغدغه اکثر باغداران و کشاورزان این است که چگونه بتوانند آب مورد نیاز گیاهان و محصولاتی که کشت کرده‌اند را تامین کنند. در گذشته تامین آب گیاهان کار سخت و دشواری بود و آب زیادی برای آن مصرف می‌شد. اما با وجود کم آبی که در بیشتر کشور‌ها به یک معضل تبدیل شده بود باید روش جدیدی برای صرفه جویی در مصرف آب پیدا می‌شد. این روش، آبیاری قطره‌ای بود که در حال حاضر رایج‌ترین روشی است که برای آبیاری توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم تا دو مورد از اجزای مهم در زمینه آبیاری قطره‌ای یعنی نوار آبیاری درزدار و پلاک‌دار را مورد بررسی قرار دهیم.

گرین آذین تولید نوار آبیاری درزدار و پلاک دار

نوار آبیاری چیست

پیش از آن که به سراغ نوار‌های درزدار و پلاک دار برویم، بهتر است با مفهوم نوار‌های آبیاری و کاربرد آن‌ها در کشاورزی بیشتر آشنا شوید. نوار آبیاری که با نام نوار تیپ نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌ها و اجزای آبیاری قطره‌ای است که اولین بار حدود 50 سال پیش در آمریکا ابداع شده است. در این روش با استفاده از یک لوله پلاستیکی آب با فشار کمی به ریشه گیاهان انتقال داده می‌شود و از این طریق به خاک و خود گیاهان می‌رسد. نوار تیپ درزدار و پلاک‌دار که قصد داریم در این مطلب به آن‌ها بپردازیم، جزو انواع نوار‌های آبیاری موجود در بازار هستند که هر کدام از ویژگی‌ها و کاربرد‌های منحصر به فردی برخوردارند. در ادامه درباره نوار‌های درزدار و پلاک‌دار صحبت می‌کنیم و اطلاعات مفیدی را درباره آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

نوار تیپ درزدار چیست و چه کاربردی دارد

نوار تیپ درزدار که با نام نوار تیپ بغل دوخت نیز شناخته می‌شود، مسیری زیگزاگی و به عبارتی مسیری مانند زیپ را برای شکستن فشار آب ایجاد می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا قطرات آب از طریق درز‌های موجود در این محصول به گیاه برسند. در واقع به دلیل وجود همین ویژگی است که به این نوار، درزدار می‌گویند. با استفاده از این نوار آبیاری، آب کاملا عادلانه بین گیاهان تقسیم می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوبی که نوار‌های درزدار دارند این است که فشار آب را به صورت خودکار تنظیم می‌کنند و به همین دلیل در شرایطی که فشار آب دچار افت می‌شود نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. 
نوار‌های تیپ بغل دوخت معمولا برای کشت گیاهان ردیفی و فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در واقع محصولاتی همچون فلفل، گوجه فرنگی، کاهو، بامیه، گندم، ذرت و... جزو این گیاهان هستند و 3 الی 6 ماه زمان می‌برد تا وقت برداشت آن‌ها برسد. این محصول با مواد درجه یک پتروشیمی تولید شده است و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و سموم کشاورزی از خود نشان می‌دهد. همچنین این محصول با ضخامت‌ها و قطر‌های مختلفی در بازار عرضه می‌گردد که با توجه به نیاز خود می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.
نوار درزدار را با فاصله درز 10 سانتی، 20 سانتی و 30 سانتی و آبدهی 3/5 تا 1/5 هر درز می‌توانید از سایت گرین آذین که جزو برترین شرکت‌های عرصه کشاورزی و باغبانی است خریداری کنید. با مراجعه به سایت و جستجو کردن نام این محصول می‌توانید به آن دست پیدا کنید و از قیمت انواع مختلف آن مطلع شوید.

ویژگی‌های نوار تیپ درزدار یا بغل دوخت

از مهم‎‌ترین ویژگی‌های این نوع نوار تیپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نصب آسان
  • قیمت ارزان و مقرون به صرفه
  • مقاوم در برابر سموم کشاورزی و نور خورشید
  • امکان انتقال آب به گیاهان حتی در زمان افت فشار آب
  • جلوگیری از رشد علف‌های هرز

نوار پلاک‌دار چیست و چه کاربردی دارد

نوار آبیاری پلاک‌دار از دیگر نوار‌های آبیاری موجود در بازار است که دارای قطره چکان است و با یکنواختی بالا‌تری به نسبت سایر نوار‌های آبیاری درزدار، آب را به گیاهان می‌رساند. در ردیف‌های کشت گیاهان می‌توانید به آسانی طول این نوار‌ها را افزایش دهید که این یک ویژگی بسیار کاربردی به حساب می‌آید. به طور کلی نوار‌های پلاک‌دار آب را به صورت یکنواخت بر روی سطح مزرعه یا محل کشت گیاهان پخش می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود رطوبت خاک در سطح مورد نیاز برای آبیاری نگه داشته شود. روشی که در آبیاری با نوار پلاک‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد سبب می‌شود تا از خفگی گیاه جلوگیری شود و در عین حال گیاه به سرعت رشد کند.
نوار‌های تیپ پلاک‌دار از جنس پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند و برای آبیاری ردیفی گیاهانی همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی، ذرت، هندوانه و همچنین گیاهان تزئینی کاربرد دارند. این نوار‌ها دارای پلاک‌هایی در فواصل مشخص 10 تا 100 سانتی هستند و میزان خروجی منظمی دارند؛ به طور کلی مقدار آبدهی پلاک‌ها در این نوع نوار‌ها 1/2، 1/6، 2/3 و ... لیتر بر ساعت است. برای مشاوره و خرید نوار‌های پلاک‌دار می‌توانید به سایت گرین آذین مراجعه کنید و نوار پلاک‌دار مد نظر خود را انتخاب کرده و از قیمت آن آگاه شوید.

مزایای استفاده از نوار‌های پلاک‌دار

از مزایای و ویژگی‌های نوار تیپ پلاک‌دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش کیفیت محصولات کشاورزی
  • جلوگیری از افزایش علف‌های هرز
  • انعطاف پذیری مناسب
  • جلوگیری از فرسایش خاک 
  • امکان نصب آسان

نوار درزدار بخریم یا نوار پلاک‌دار؟

اینکه از کدام نوار آبیاری برای تامین آب محصولات کشاورزی خود استفاده کنید بستگی به گیاهان و نوع کشت شما دارد؛ به عنوان مثال برای کشت گیاهان فصلی استفاده از نوار درزدار و برای کشت گیاهان ردیفی استفاده از نوار پلاک‌دار بهتر است.
به طور کلی نوار‌های پلاک‌دار از تکنولوژی‌های جدیدی برخوردارند و فشار خروجی آب را به بهترین شکل تنظیم می‌کنند. این نوار‌ها در مقایسه با نوار‌های درزدار موجود در بازار آب را به شکلی یکنواخت‌تر به گیاهان می‌رسانند و زمانی که نیاز باشد طول زیادی را پوشش دهند تغییرات نا‌محسوسی در یکنواختی پخش آب آن‌ها ایجاد می‌شود. در عین حال تمرکزی که نوار‌های درزدار در آبیاری دارند، باعث رشد بهتر و بیشتر محصولات شما و صرفه جویی در مصرف آب می‌شود. 

نتیجه گیری | نوار آبیاری

نوار‌های درزدار و پلاک‌دار هر دو در سایت گرین آذین موجود هستند و برای اطلاع از قیمت، مشخصات محصولات و خرید آن‌ها می‌توانید به سایت مراجعه کنید. گرین آذین تولید کننده، وارد‌ کننده و صادر‌ کننده محصولات حوزه باغبانی و کشاورزی است؛ با توجه به این موضوع با اطمینان کامل می‌توانید از محصولات این شرکت بهره ببرید و خیالتان از بابت کیفیت راحت باشد.
 با توجه به موارد گفته شده برای انتخاب یک نوار آبیاری مناسب باید توجه کنید که دقیقا چه هدفی دارید و چه کاربردی مدنظر شماست. اگر دچار تردید هستید می‌توانید از کارشناسان گرین آذین کمک بگیرید. برای ارتباط با کارشناسان ما می‌توانید از شماره تماس‌های زیر استفاده کنید:
09202331201 - 02331201

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/03/12
199
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...