اطلاع از زمان مناسب برای هرس درختان میوه چه تاثیری روی محصولات درختان دارد؟

به بریدن شاخه و برگ‌های اضافه درختان در اصطلاح عامیانه هرس کردن گفته می‌شود. با این کار درختان برای رشد تحریک شده و همچنین فرم دلخواه پیدا خواهند کرد. مسأله مهم در این مورد زمان مناسب برای هرس درختان میوه است. ممکن است تصور کنید در هر زمان می‌توان اقدام به هرس کردن درختان کرد. اما به گفته کارشناسان هر درخت با توجه به زمان میوه دهی خود دارای زمان مشخصی برای هرس کردن است. 
با توجه به اینکه هرس کردن برای گیاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، دانستن زمان مناسب آن نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد. در ادامه مطلب قصد داریم به نکات مهمی در مورد زمان مناسب برای هرس کردن درختان میوه بپردازیم. در صورتی که حتی یک درخت در حیاط خانه خود دارید، بهتر است نسبت به زمان هرس کردن آن اطلاعاتی کسب کنید.

هرس کردن درختان به چه معناست؟

در صورتی که بخش‌هایی از یک درخت از قبیل شاخ و برگ خشکیده، جوانه و یا گل به صورت اصولی بریده شود، به آن هرس کردن می‌گویند. معمولاً باغداران و کشاورزان با هدف اصلاح وضعیت درختان و افزایش رشد آنان از هرس کردن استفاده می‌کنند. برای اینکه یک درخت سالم و قوی داشته باشید، لازم است تا یک سوم قدیمی‌ترین شاخه‌های آن در طول سال بریده شوند. این قسمت‌ها ممکن است بخش‌های خشک و یا حتی ‌تر باشند.

اهمیت شناخت زمان مناسب برای هرس درختان میوه

هرس کردن درختان میوه نقش مهمی در باردهی آن خواهد داشت. همچنین درخت‌های هرس شده بار بیشتری داده و برداشت از آن‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود. با هرس کردن، شاخه‌های اضافه، خشکیده و آفت‌زده از تنه درخت جدا می‌شوند. همچنین فضای بیشتری درون درخت ایجاد شده و باعث می‌شود تا نور خورشید راحت‌تر به قسمت‌های داخلی درخت نفوذ کند. بدین ترتیب میوه‌های بیشتری روی درخت رشد خواهند کرد. قسمت‌های سالم گیاه از گردش هوای بهتری برخوردار خواهند شد. همچنین با در نظر گرفتن زمان مناسب برای هرس درختان میوه، فاصله بین شاخه‌ها و ریشه متعادل شده و بدین ترتیب کیفیت و میزان محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند. با حذف شاخه‌های مزاحم نتیجه فرایند‌هایی نظیر سم پاشی نیز بهتر خواهد بود.

تشخیص زمان مناسب برای هرس درختان میوه

در حالت کلی نمی‌توان یک زمان مشخص را برای تمام درختان به کار برد. هر درخت با توجه به گونه گیاهی خود دارای زمان مشخصی برای هرس کردن است. همچنین ممکن است هدف از هرس کردن نیز برای هر درخت متفاوت باشد. به عنوان مثال زمان هرس کردن درخت گردو و درخت توت با یکدیگر متفاوت است. همچنین نمی‌توان درخت انگور را همزمان با درخت پرتقال هرس کرد. در انواع درختان میوه، زمان هرس به نوع آن و فصل باردهی بستگی دارد. معمولاً زمان هرس در درختان میوه حدود دو ماه پیش از شروع باردهی این درختان خواهد بود. در حال حاضر اکثر درختان میوه در فصول تابستان و زمستان هرس می‌شوند. البته هدف از هرس کردن درختان در این دو فصل کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

فواید هرس زمستانه

هرس زمستانه می‌تواند فواید بسیار زیادی برای درختان میوه داشته باشد. این زمان هرس باعث تحریک رشد در درختان شده و آن‌ها در اوایل فصل بهار رشد بیشتری را تجربه خواهند کرد. دلیل این امر نیز کاملاً واضح است. زیرا با هرس کردن شاخه‌های مناسب و برای رشد در فصل بهار باقی مانده‌اند. با حذف شاخه‌های خشک و بی‌کیفیت انرژی ذخیره شده درون درخت تنها برای رشد شاخه‌های با کیفیت استفاده خواهد شد. عدم استفاده از انرژی برای شاخه‌های بی‌کیفیت باعث افزایش رشد دیگر شاخه‌ها می‌شود. رشد مناسب شاخه باقیمانده، پس از انتخاب زمان مناسب برای هرس درختان میوه روی باردهی و افزایش میزان آن نیز مؤثر است.

زمستان؛ زمان مناسب برای هرس درختان میوه

در حال حاضر هرس زمستانه یا هرس خشک یکی از بهترین و معروف‌ترین هرس‌ها در بین درختان میوه محسوب می‌شود. هرس زمستان در زمان خواب درخت انجام شده و با توجه به اینکه پیش از زمان جوانه زدن صورت می‌گیرد، باعث توقف شیره نباتی گیاه نخواهد شد. از این رو هرس زمستانه باعث کمترین آسیب به درختان میوه می‌شود‌. همچنین در زمستان شاخه‌های درخت دارای برگ و بار نبوده و از این رو هرس آن‌ها راحت‌تر انجام خواهد شد.

اوایل زمستان یا اواخر زمستان؟

باغداران معمولاً از هرس درختان میوه در اوایل زمستان خودداری می‌کنند. زیرا در این زمان رشد شاخه‌ها بسیار محدود بوده و درخت قادر به التیام زخم‌های ایجاد شده در اثر هرس کردن نخواهد بود. همچنین بهتر است سردترین روز‌های زمستان سپری شده باشند. به همین دلیل اواخر زمستان و اوایل اسفند بهترین زمان برای هرس کردن است.
شرکت گرین آذین به آدرس greenazin.com با زمینه کاری تولید، واردات و صادرات انواع نهاده‌های کشاورزی و باغبانی مرجع معتبری برای خرید اینترنتی محصولات کشاورزی و باغبانی بوده و با ارائه قیمت‌های رقابتی، امکان دریافت مشاوره، قیمت محصولات و همکاری را برای مشتریان فراهم کرده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هرس درختان میوه و ابزار‌های مورد نیاز می‌توانید با شماره‌های 02331201 و 09202331201 تماس بگیرید.

هرس تابستانه درختان میوه و اثرات آن

برخی از درختان به جای هرس زمستان به هرس تابستانه یا هرس سبز نیاز دارند. این نوع هرس در اواخر تابستان انجام شده و هدف از انجام آن نیز حذف شاخه‌های کوچک و دارای میوه‌های خشک شده است. از اثرات مهم این نوع هرس روی درختان میوه می‌توان به افزایش نفوذ نور خورشید به درون درخت و لایه‌های زیرین و حتی ریشه درخت اشاره کرد. زمان مناسب برای هرس درختان میوه در تابستان روی رشد میوه‌ها روی درخت نیز مؤثر خواهد بود. در برخی موارد شاخ و برگ‌های بزرگ و بی‌فایده روی میوه‌ها سایه انداخته و مانع از رشد و تغییر رنگ مناسب آن‌ها خواهند شد. این نوع هرس با اهداف اصلاحی نیز انجام خواهد شد. حذف شاخه‌های ضعیف و بی‌خاصیت، باعث بهبود غذارسانی به شاخه‌های سالم می‌شود.

زمان مناسب برای هرس درختان غیرمثمر

این نوع درختان نیز برای سالم ماندن به دو هرس در طول سال نیاز دارند. مهم‌ترین اثر هرس تابستانه در درختان غیرمثمر فرم دهی به شکل ظاهری آنان است. همچنین با کاهش شاخه‌های درخت به رسیدن نور خورشید به شاخه‌های درونی کمک خواهد شد. در هرس زمستانه نیز شاخه های آفت‌ زده از درخت حذف می‌شوند.

نتیجه‌ گیری

آشنایی با زمان مناسب برای هرس درختان روی شادابی و سلامت آنان تأثیر بسزایی دارد. در صورتی که این اصول برای هرس کردن رعایت نشود، اثر معکوس داشته و روی باردهی درخت نیز اثر منفی خواهد داشت.

 
نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/11/18
91
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...