انواع کودهای ماکرو

رشد و نمو طبیعی گیاهان، عمدتا به نحوه رسیدگی به آن‌ها به خصوص تغذیه‌ای که دارند، بستگی داشته و این عامل تاثیر زیادی در سلامت آن‌ها دارد. منظور از تغذیه گیاهان رساندن عناصری است که در اثر فقیر شدن خاک به طور طبیعی دریافت نمی‌شوند. این عناصر به دو دست عناصر میکرو و ماکرو تقسیم می‌شوند که به شکل کود به گیاه داده می‌شوند. در این مطلب قصد معرفی انواع کودهای ماکرو و اثر این نوع از کودها در گیاهان مختلف، فواید و مزایای آن‌ها را داریم.

کود ماکرو چیست؟

کودها حاوی عناصر و مواد مغذی مختلف هستند که این عناصر و مواد در هر کود تفاوت دارند. بعضی از کودها تنها به یک عنصر اختصاص دارند و کل کود از همان یک عنصر تشکیل شده و بعضی عناصر در ترکیب با هم یک کود یا ماده مغذی گیاهی را تشکیل می‌دهند. این موضوع باعث تنوع بخشی به کودها و به وجود آمدن انواع مختلف آن‌ها می‌شود که کود ماکرو یکی از انواع آن‌ها است. کودهای ماکرو که کودهای سنتتیکی هم نامیده شده و به کودهای NPK هم معروف هستند، از عناصری نظیر پتاسیم، فسفر، ازت، منیزیم و کلسیم تشکیل شده‌اند. این کودها تامین کننده بخش زیادی از نیازهای گیاهان هستند. کودهای ماکرو را در اصطلاح به عنوان کودهای پرمصرف هم می‌شناسند، به این معنی که گیاهان نیاز بیشتری به مصرف آن‌ها داشته و برای رشد و نمو گیاه مفیدتر و موثرتر هستند. 

عناصر مهم انواع کودهای ماکرو 

همان‌طور که گفتیم کودهای ماکرو از عناصری تشکیل شده‌اند که مورد نیاز گیاه بوده و با مصرف آن‌ها سالم و سرحال می‌ماند. از مهم‌ترین عناصر موجود در کود ماکرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عنصر نیتروژن 
یکی از مهم‌ترین عناصر مورد نیاز تمام گیاهان، عنصر نیتروژن است. این عنصر به صورت نیترات، یون آمونیوم و اوره جذب گیاه می‌شود. این عنصر در فرآیند رشد و تشکیل رنگدانه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورتی که گیاه مقدار مناسب آن را دریافت نکند دچار رنگ پریدگی می‌شود. 

عنصر کلسیم
کلسیم به عنوان دیگر عنصری که در انواع کودهای ماکرو وجود دارد، نقش مهم و به سزایی در تقویت دیواره سلولی گیاهان دارد. این عنصر به حدی مهم است که علائم کمبود آن در گیاه خیلی زود بروز می‌کنند و به راحتی می‌توان تشخیص داد که گیاه به کمبود کلسیم دچار شده است. 

عنصر منیزیم
دیگر عنصری که وجود آن برای گیاهان اهمیت زیادی دارد، منیزیم است. این عنصر هسته اصلی ساخت کلروفیل را تشکیل می‌دهد و در رنگ گیاه نیز تاثیر دارد. از منیزیم به طور مستقیم و غیرمستقیم در تغذیه گیاهان استفاده می‌شود. این نوع از انواع کودهای ماکرو در فعالیت‌ آنزیم‌های مختلف در گیاهان هم تاثیر به سزایی دارد. 

ازت
ازت یکی دیگر از عناصری است که گیاهان به آن نیاز داشته و نبود آن باعث مشکلات زیادی مانند پژمردگی، بی‌حالی و... در گیاه می‌شود. کمبود این عنصر در گیاهان باغی مانند درختان میوه‌دار باعث از بین رفتن یا بی‌کیفیت شدن نیروی آنها می‌شود و در میزان و حجم میوه‌دهی آن‌ها تاثیر دارد.

فسفر
یکی دیگر از عناصر موجود در کودهای ماکرو که در گلدهی گیاهان تاثیر زیادی دارد و کمبود آن سرعت گلدهی گیاه را کم می‌کند، فسفر است. تغذیه با انواع کودهایی که حاوی این عنصر هستند برای انواع مختلف گیاهان بلامانع است و به راحتی انجام می‌شود.

مزایای استفاده از انواع کودهای ماکرو نسبت به دیگر کودها 

از کودهای ماکرو استفاده‌های زیادی می‌شود. بسته به مقدار دقیق عناصری که به آن‌ها نیاز است، کودهای ماکروی مختلفی وجود دارند که بعضی از آن‌ها مانند کود سه بیست هر سه عنصر اصلی نیتروژن، پتاسیم و فسفر را به یک  میزان دارند و بعضی دیگر تنها یک عنصر را دارا هستند. به طور کل می‌توان گفت که مزایای استفاده از کودهای ماکرو بسیار زیاد است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

صرفه جویی در میزان مصرف کود 

تنها یک بار مصرف انواع کودهای ماکرو تا مدت‌های طولانی گیاه را سیر نگه می‌دارد، در نتیجه خرید این کود به لحاظ میزان و نوع استفاده کاملا به صرفه و مناسب است. با صرفه جویی ناشی از مصرف این کود می‌توان دیگر ملزومات مورد نیاز گیاه را خریداری و استفاده کرد. 

استفاده اقتصادی و به صرفه

دیگر مزیت استفاده از کودهای حاوی عناصر ماکرو، قیمت اقتصادی و به صرفه این محصول است. همان‌طور که گفته شد مصرف کودهای ماکرو با بی‌نیاز کردن شما نسبت به دیگر کودها و اثر طولانی‌ مدت تا مدت‌‌ها نیاز شما از خرید مجدد کود را برطرف کرده و از این همین طریق هم بازدهی اقتصادی و هم بازدهی کاری و باردهی دارد. 

تعادل زنجیره گیاهی

یکی دیگر از مزایایی که می‌توان برای کودهای ماکرو عنوان کرد، کمک به حفظ تعادل زنجیره گیاهی به لطف داشتن عناصر مختلف است. این ویژگی باعث می‌شود که بدون دغدغه از کودهای ماکرو در تغذیه گیاهان استفاده شود. 

نحوه و زمان مصرف کود ماکرو 

نحوه مصرف انواع کود ماکرو بسته به اینکه کود از چه نوعی باشد و برای چه گیاهی استفاده شود متفاوت است. توصیه مهم کارشناسان کشاورزی و افرادی که در زمینه کاشت و پرورش گل‌ها و گیاهان تخصص دارند، استفاده از مقدار کم این کود در بخش کوچکی از زمین یا باغچه است. به عبارت دیگر هیچگاه نباید یک کود را یکباره در تمام زمین یا برای همه محصولات استفاده کرد. زیرا در صورت عدم سازگاری باعث از بین رفتن تمام گیاهان می‌شود. کودهای ماکرو در دو نوع پودری و مایع عرضه می‌شوند که در زمین‌های زراعی و حجم زیاد معمولاً از نوع مایع این کودها و در مصارف خانگی و گلخانه‌ها معمولاً از نوع پودری کودها استفاده می‌شود.
دیگر عامل مهمی که در استفاده از انواع کودهای ماکرو باید به آن توجه داشت، زمان استفاده از کود یا کوددهی گیاه است. این موضوع نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد برای مثال بعضی از گیاهان در فصل پاییز و زمستان نیاز به کوددهی دارند و بعضی از گیاهان باید در فصل رویش یعنی بهار کوددهی شوند. با این وجود کوددهی بیشتر گیاهان را از اواخر زمستان آغاز و تا اوایل تابستان ادامه می‌دهند. با عبور از نیمه تابستان حجم و دفعات کوددهی کمتر شده اما ادامه پیدا می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی کودهای ماکرو و اثر آن‌ها در گیاهان پرداختیم. این کود که عناصر مختلفی تشکیل دهنده آن هستند، مزایای زیادی برای گیاه داشته و باعث رشد و بهبود وضعیت گیاهان می‌شود. به منظور استفاده از این کود ابتدا باید با موارد مصرف آن آشنایی داشته باشید و البته بهترین و باکیفیت‌ترین نوع آن را خریداری کنید. جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای در زمینه راه‌اندازی گلخانه و خرید تجهیزات مناسب این کار می‌توانید از طریق شماره تماس 09202331201 با کارشناسان ما در گرین آذین ارتباط بگیرید. شرکت بین المللی گرین آذین مرجع معتبر وارد کننده و صادر کننده انواع تجهیزات و محصولات حوزه کشاورزی و گلخانه است.

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/08/10
218
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...