آشنایی با روش‌ های آبیاری نوین و مزایای آن‌ها

شیوه آبیاری می‌تواند روی عملکرد و راندمان کشت محصولات کشاورزی و باغی مؤثر باشد. به همین دلیل شناخت روش‌های آبیاری و بررسی آن‌ها به کشاورزان و یا باغداران کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشند. با توجه به اهمیت شناخت روش‌ های آبیاری نوین، در این مطلب انواع این روش به همراه مزایا و ویژگی‌های آن معرفی خواهد شد.

روش‌ های آبیاری نوین یا آبیاری تحت فشار

آبیاری تحت فشار که از آن به عنوان آبیاری نوین یاد می‌شود، نسبت به روش‌های سنتی مزایای بیشتری دارد. با توجه به کمبود منابع آبی در سراسر جهان و رشد جمعیت، استفاده از روش آبیاری بهینه می‌تواند از هدر رفتن آب در کشاورزی و مزارع جلوگیری کند. در آبیاری تحت فشار آب از طریق لوله‌های مخصوص و تحت فشار بیشتر از یک اتمسفر به نقاط مختلف زمین ارسال و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبیاری تحت فشار به چند روش انجام می‌شود؟

در حال حاضر آبیاری تحت فشار در سه روش بارانی، قطره‌ای و زیرزمینی انجام می‌شود. در این بین دو روش بارانی و قطره‌ای پرکاربردترین نوع آبیاری محسوب می‌شوند.

معرفی آبیاری بارانی از روش‌ های آبیاری نوین 

در آبیاری بارانی با کمک سیستم پمپاژ و از طریق لوله و آبپاش‌ها، آب به سمت محصولات کشاورزی و زمین پاشیده می‌شود. همانطور که از نام این روش مشخص است آب به صورت قطرات باران به زمین می‌رسد. برای اجرای این روش باید از نحوه طراحی این سیستم و اجرای آن آگاهی داشته و اطلاعات فنی در مورد آن داشت. بدین ترتیب می‌توان با کمک این روش به اهداف آبیاری و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن دست یافت. طبق اعلام کارشناسان بهتر است این روش برای کشت‌های ردیفی و همچنین درختان مورد استفاده قرار بگیرد. این روش مزیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

عدم توجه به بافت خاک

در روش‌ های آبیاری نوین برخلاف روش سنتی توجه به بافت خاک نیاز نبوده و می‌توان از آن در خاک‌های مختلف و بدون در نظر گرفتن نوع خاک استفاده کرد.

استفاده از این روش در اراضی غیرهموار

با توجه به اینکه در این روش از پاشش آب برای آبیاری استفاده می‌شود، دیگر نیازی به صاف کردن زمین و یا همان تسطیح نخواهد بود. بنابراین امکان استفاده از این روش در انواع زمین‌های ناهموار وجود دارد.

امکان استفاده از این روش به صورت مکانیزه

در روش بارانی امکان آبیاری به صورت مکانیزه و خودکار وجود دارد. نمونه‌ای از آبیاری خودکار بارانی در نگهداری زمین چمن فوتبال یا زمین‌های گلف دیده می‌شود.

افزایش راندمان آبیاری

در روش آبیاری بارانی می‌توان تا 75 درصد راندمان کار را افزایش داد. این در حالی است که در آبیاری سنتی در بهترین حالت راندمان آبیاری به 30 درصد می‌رسد.

افزایش رطوبت و کاهش دما با آبیاری بارانی

در این روش می‌توان به راحتی شرایط خاص محیطی از قبیل کاهش دما و یا افزایش رطوبت را در مکان‌هایی نظیر گلخانه‌ها ایجاد کرد.

آبیاری قطره‌ای، بهترین نوع در روش‌ های آبیاری نوین

در این نوع آبیاری به دلیل کاهش نفوذ عمقی آب، میزان مصرف آن به حداقل رسیده و به همین دلیل راندمان این روش بسیار بالا است. آبیاری قطره‌ای از جدیدترین روش‌های آبیاری نوین در جهان محسوب می‌شود و در حال حاضر میلیون‌ها هکتار در جهان از این روش استفاده می‌کنند. روش‌های آبیاری قطره‌ای تنوع بسیاری دارد و می‌تواند در اکثر مناطق با آب و هوای گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد.
این روش آبیاری بهترین گزینه در بین روش‌ های آبیاری نوین بوده و برای باغ‌ها، گلخانه‌ها و محصولات کشت شده به صورت ردیفی استفاده می‌شود. همچنین گلخانه‌های مکانیزه نیز ملزم به استفاده از این روش آبیاری نوین هستند. 

مزایا و ویژگی‌های آبیاری نوع قطره‌ای

این روش به عنوان یکی از روش‌های مدرن آبیاری دارای مزایای فراوانی است. تبخیر و تعرق در آبیاری قطره‌ای توازن داشته و به به همین دلیل راندمان آبیاری به شدت افزایش می‌یابد. به دلیل اینکه آب تنها در یک نقطه خاص در اختیار گیاه قرار می‌گیرد، دیگر نقاط خاک مرطوب نشده و بدین ترتیب از رشد علف‌های هرز در تمام مزرعه جلوگیری خواهد شد.

تنظیم فعالیت بخش‌های مختلف

تنظیم زمان‌بندی فعالیت قطره چکان‌ها در این نوع آبیاری باعث می‌شود تا رطوبت زمین کاملاً حفظ شود. همچنین از این روش می‌توان در هر نوع زمینی استفاده کرد. به دلیل عدم ایجاد رطوبت در تمام نقاط خاک، تکثیر آفات و قارچ‌ها نیز کاهش می‌یابد.

مکانیزه کردن روش قطره‌ای در روش‌ های آبیاری نوین

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های روش آبیاری قطره‌ای امکان مکانیزه کردن این سیستم و استفاده از آن به صورت از راه دور است. در صورت اجرای درست این طرح می‌توان آن را به صورت خودکار در آورده و از راه دور روی آبیاری گیاهان نظارت کرد.

سیستم آبیاری قطره‌ای شامل چه اجزایی است؟
این سیستم دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام وظیفه جداگانه‌ای در رساندن آب به گیاه انجام می‌دهند. بخش اصلی واحد کنترل مرکزی است که وظیفه آن کنترل میزان آب و نحوه استفاده از آن توسط گیاه خواهد بود. در روش‌ های آبیاری نوین، انجام عملیات پمپاژ آب از درون چاه و انتقال آن به درون لوله‌ها توسط ‌ایستگاه پمپاژ انجام می‌شود. بخش دیگر فیلتراسیون نام دارد که آب مورد نیاز را با عمل فیلتراسیون از هرگونه آلایندگی پاکسازی می‌کند. لوله‌های اصلی و لوله‌های فرعی و همچنین قطره چکان‌ها اجزای دیگر سیستم آبیاری قطره‌ای محسوب می‌شوند.

گرین آذین، بهترین در عرصه کشاورزی و باغبانی

مجموعه گرین آذین به عنوان برترین تولید‌کننده، در زمینه واردات و صادرات نهاده‌های کشاورزی و باغبانی فعالیت می‌کند. وبسایت این مرکز به آدرس greenazin.com می‌تواند کلیه محصولات از قبیل تجهیزات، کود و هورمون و همچنین خاک و بستر کشت را در اختیار مصرف‌ کنندگان قرار دهد. همچنین مشاوران این مجموعه به صورت شبانه روزی و 24 ساعته از طریق شماره‌های 02331201 و 09202331201 پاسخگوی سؤال مشتریان خواهند بود.

آبیاری زیرزمینی از روش‌ های آبیاری نوین

یکی دیگر از روش‌های نوین آبیاری روش زیرزمینی است که در آن از لوله‌هایی در عمق 30 تا 50 سامتی متری زمین استفاده می‌شود. این لوله‌های لاستیکی به صورت متخلخل بوده و می‌توانند عملیات آبرسانی به گیاهان را انجام دهند. استفاده از این روش در پرورش گل‌های آپارتمانی و زینتی بسیار رایج است. در این روش تلفات مربوط به تبخیر آب کاهش یافته و نفوذ عمقی نیز به حداقل می‌رسد. همچنین آبیاری در این روش با عملیات داشت و برداشت تداخلی نداشته و تلفات روان آب نیز حذف خواهد شد.

حرف آخر

در این مطلب تلاش شد تا با توجه به سؤالات متعدد در زمینه روش‌ های آبیاری، به معرفی ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها در آبیاری پرداخته شود. البته روش‌ های آبیاری نوین هر کدام دارای معایبی نیز هستند. اما با توجه به مزایای بسیار زیاد، نسبت به روش‌های سنتی ارجحیت دارند.

 
نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/11/18
116
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...