انواع کودهای میکرو

استفاده از کود میکرو در باغات و زمین‌های کشاورزی باعث افزایش کیفیت و کمیت محصولات می‌شود. کودهای میکرو کمبود عناصر ریزمغذی موجود در خاک را جبران می‌کنند. در نتیجه به‌ مرور زمان باعث رشد گیاهان و حاصلخیزتر شدن خاک می‌گردند. در ادامه مقاله درباره مواد مغذی موجود در میکرو و انواع کودهای میکرو صحبت خواهیم کرد.

کود میکرو چیست؟

گیاهان برای رشد خود نیاز به 20 ماده مغذی دارند که این مواد به ماکرو المنت‌ها و میکرو المنت‌ها طبقه بندی می‌شوند. میکرو المنت‌ها همان کودهای میکرو هستند که گیاه در فرایند رشد و باردهی به مقادیر کمتری از آنها نیاز دارد. اما وجود این مواد باعث حاصلخیزی خاک و بالا رفتن کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود. انواع مختلف کودهای میکرو حاوی عناصر غذایی ضروری شامل آهن، مس، روی، مولیبدن، کلر، بور، کبالت، وانادیوم، سدیم، منگنز و سیلیکون هستند. کمبود هر یک از این عناصر باعث محدود شدن رشد گیاهان می‌شود. این عناصر غذایی کم‌ مصرف به نوبه خود نقش مهمی در تغذیه متعادل گیاهان دارند. 

ویژگی‌های ریز مغذی‌های موجود در کود میکرو

قبل از اینکه با انواع مختلف کودهای میکرو آشنا شویم بهتر است برخی از خواص ریز مغذی‌های موجود در کودهای میکرو را بدانیم تا به اهمیت این مواد غذایی کم‌مصرف، در رشد گیاهان پی ببریم.

آهن
گیاهان، آهن را به شکل کاتیون جذب می‌کنند. این ماده در رشد محصولات و تولید مواد غذایی نقش بسیار مهمی دارد. آهن برای گیاهان فوایدی همچون انتقال انرژی، کاهش و تثبیت نیتروژن و تشکیل لیگنین دارد. 

مولیبدن
این ماده بسیار کمیاب، برای سنتز و فعالیت آنزیم نیترات ردوکتاز در گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده برای بهینه‌سازی رشد گیاه اهمیت زیادی دارد. وجود ماده مولیبدن برای انجام واکنش تثبیت نیتروژن در ریشه حبوبات حیاتی است.

منگنز
منگنز مسئول واکنش‌های مهم متابولیکی در گیاهان است و نقش مستقیمی در فتوسنتز گیاهان دارد. این ماده که به‌عنوان بخش مهمی از سیستم‌های آنزیمی گیاهان عمل می‌کند باعث جوانه‌زنی و بلوغ سریع در گیاهان می‌شود. منگنز با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و از تخریب غشاهای سلولی گیاهان جلوگیری به عمل می‌آورد. در ادامه شناخت انواع کودهای میکرو، با فواید فلز روی برای گیاهان آشنا می‌شویم.

فلز روی
کمبود عنصر روی در خاک باعث کاهش تولید و بهره‌وری مناسب محصولات کشاورزی می‌شود. اگرچه مقدار نیاز گیاهان به روی، بسیار کم است؛ اما بازدهی مناسب محصول بدون این ماده غیرممکن است.

عنصر کلر
گیاهان کلر را به‌ صورت آنیون جذب می‌کنند. این ریزمغذی در انجام واکنش‌های انرژی‌زا در گیاهان نقش به سزایی دارد.

بور
بور باعث رشد طبیعی سلول گیاهان شده و به تشکیل گرده کمک می‌کند. همچنین این ماده مغذی سبب حفاظت از دیواره‌های سلولی گیاهان می‌شود. کمبود بور، می‌تواند رشد گیاه را متوقف نماید.

انواع کودهای میکرو

همان‌طور که گفتیم نیاز گیاهان به انواع مختلف کودهای میکرو بسیار کم است. اما در صورت نبود این مواد در خاک محصولات کشاورزی از نظر کیفیت و کمیت دچار مشکل خواهند شد. غلظت عناصر میکرو در گیاهان کمتر از 100ppm است. برای اطلاع بیشتر از کودهای میکرو می‌توانید با شرکت بین المللی گرین آذین تماس بگیرید.

  • کود میکرو کلاته: درصورتی‌که PH خاک بالا باشد دسترسی گیاهان به موادی چون مس، آهن، روی و منگنز کاهش پیدا می‌کند. از طرفی دیگر درصورتی‌که PH خاک پایین باشد، امکان محدود شدن جذب درشت‌ مغذی‌های کلسیم، مولیبدن و منیزیم وجود دارد. کود کلات میکرو با تنظیم PH خاک می‌تواند به طور قابل‌ توجهی جذب مواد مغذی را افزایش دهد. این کودها قوی و خالص هستند و پایداری خوبی در خاک دارند.
  • کود میکرو سولفاته: این کودها که از اکسید گوگرد تشکیل شده‌اند به‌ راحتی در خاک حرکت می‌کنند و توسط ریشه گیاهان جذب می‌شوند. کود میکرو سولفاته نسبت به کود میکرو کلاته، پایداری کمتری دارد.

تفاوت اصلی انواع کودهای میکرو (کودهای میکرو سولفاته و کلاته) را می‌توان در ثبات و پایداری آنها در PHهای مختلف خاک دانست. به‌ طور کلی کودهای میکرو کلاته قوی‌تر، خالص‌تر و کودهای مناسب‌تری نسبت به نوع سولفاته هستند. لازم است بدانید که سولفات نمی‌تواند در گیاهان حرکت کند و تنها درصورتی‌ که در مکان مناسبی قرار گیرد می‌تواند به‌ وسیله ریشه گیاهان جذب شود. همچنین پایداری کودهای میکرو سولفاته بسیار کم است. از این رو کودهای کلاته نسبت به کودهای سولفاته گران‌تر هستند این کودها رشد خزه‌ها و قارچ‌ها را در خاک کاهش می‌دهند. 

مزایای استفاده از کود میکرو

انواع مختلف کودهای میکرو در فعالیت‌های حیاتی و آنزیمی گیاهان نقش مهمی ایفا می‌کنند. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این ریز مغذی‌ها عبارت‌اند از:

  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش‌های مختلفی همچون سرما، گرما، خشکی و آفات
  • افزایش کیفیت محصولات مانند بهبود رنگ میوه و افزایش ماندگاری
  • بهبود وضعیت مواد غذایی خاک و جبران کمبودهای تغذیه‌ای گیاهان
  • برقراری تعادل عناصر غذایی در گیاهان
  • افزایش حاصلخیزی خاک 
  • کنترل پدیده سال آوری در گیاه
  • بهبود گرده‌ افشانی 
  • افزایش گلدهی در گیاه
  • حفظ شادابی و سلامت گیاه

روش‌های استفاده از انواع کودهای میکرو

متداول‌ترین روش استفاده از ریزمغذی‌ها مخلوط‌ کردن آنها با خاک است؛ اما میزان استفاده از این مواد بسیار کم است، در نتیجه کشاورزان کودهای میکرو را با کودهای نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کودهای دانه‌ای و یا کودهای مایع مخلوط کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. واکنش شیمیایی بین کودهای میکرو و دیگر کودهای کشاورزی، می‌تواند در حین ترکیب، ذخیره‌ سازی و یا پس از استفاده در خاک رخ دهد. روش‌های مختلف استفاده از این عناصر کم‌ مصرف را در ادامه توضیح خواهیم داد، اما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه استفاده و قیمت انواع کودهای میکرو می‌توانید با مشاوران شرکت گرین آذین تماس بگیرید.
مخلوط‌ کردن با کودهای دانه‌ای:  در این روش کودهای میکرو را در هنگام تولید کودهای NPK گرانولی با آنها مخلوط می‌کنند، این امر منجر به توزیع یکنواخت ریزمغذی‌ها می‌گردد.
مخلوط‌ کردن انبوه با کودهای دانه‌ای: کودهای مورد نیاز برای کشاورزی، اغلب به‌ صورت فله‌ای تولید می‌شوند. در این حالت نمی‌توان میزان مواد غذایی استفاده شده در این کودها را تفکیک نمود، در نتیجه توزیع مواد مغذی در کودهای فله‌ای به‌صورت غیر یکپارچه صورت می‌گیرد. برای رفع این مشکل این کودها را با کودهای ریزمغذی حاوی عناصر مورد نیاز مخلوط می‌کنند.
پوشش روی کودهای دانه‌ای: با پوشش‌ دادن کودهای میکرو پودر شده روی کودهای NPK احتمال جداسازی آنها را کمتر می‌کنند.
مخلوط‌ شدن با کودهای مایع: استفاده از مخلوط کودهای میکرو با کودهای مایع، متداول‌تری روش نسبت به روش‌های دیگر است. اما قبل از مخلوط‌ کردن باید آزمایشات مربوط به سازگاری آنها را انجام دهید. 

نتیجه‌ گیری

کودهای میکرو یکی از مفیدترین کودهای کشاورزی محسوب می‌شوند که استفاده از آنها تأثیر بسیار خوبی بر روی رشد گیاهان، حاصلخیزی خاک و کیفیت محصولات دارد. این کودها با تنظیم PH  خاک باعث جذب بهتر مواد غذایی توسط ریشه گیاهان می‌شوند. قیمت خرید و فروش کودهای میکرو با توجه ‌به برند و حجم آنها متفاوت است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به آدرس www.greenazin.com مراجعه کنید و یا با شماره‌ تلفن 09202331201 - 02331201 تماس بگیرید.

 
نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/08/10
174
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...