تفاوت های نخ بیلر و دروگر کشاورزی در چیست

یکی از محصولات پرکاربرد در کشاورزی، نخ‌ها هستند. نخ‌ها به منظور جمع‌آوری محصولات و نظم‌دهی آن‌ها، نگهداری گیاهان رونده و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علاوه از بعضی از نخ‌ها برای دسته‌بندی محصولات و تولیدات کشاورزی و حمل و نقل ساده و راحت آن‌ها استفاده می‌شود. انواع مختلفی از نخ‌های کشاورزی وجود دارند که هر کدام از نظر جنس و متریالی که با آن ساخته می‌شوند و کاربرد و موارد استفاده، تفاوت‌هایی دارند. در این مطلب قصد بررسی تفاوت های نخ بیلر و دروگر کشاورزی، دو مدل از پرکاربردترین نخ‌ها در این صنعت و نکات مهم در خرید آن‌ها را داریم. با ما همراه باشید. 

نخ بیلر چیست؟ 

اولین نوع از نخ‌های کشاورزی، نخ بیلر است. بیلر از کلمه bale در انگلیسی گرفته شده است. bale به توده‌هایی از گندم یا علوفه خشک گفته می‌شود که توسط ماشین‌های مخصوص کشاورزی پس از برداشت محصول جمع‌آوری شده و به شکل توده‌های فشرده دایره یا مربع در می‌آید. این توده‌ها بعد از فشرده‌سازی با نخی مخصوص محکم می‌شوند که این نخ را در اصطلاح بیلر می‌نامند. نخ بیلر از مقاومت بالایی برخوردار است و با استفاده از آن می‌توان از بسیاری مشکلات جمع‌آوری محصول مانند باز شدن توده‌ها، پخش شدن آن‌ها در زمین کشاورزی و... جلوگیری کرد. 
نخ بیلر از جنس مواد پلیمری و مصنوعی ساخته می‌شود و در تولید آن معمولا از ماده‌ای به نام پلی‌پروپیلن استفاده می‌شود. تولید نخ بیلر در رنگ‌های مختلفی انجام می‌شود و کشاورزان با استفاده از این ویژگی‌ می‌توانند هر کدام از محصولات خود را با یک رنگ دسته‌بندی کنند و به وضعیت آن‌ها نظمی مناسب ببخشند.

مواد تشکیل دهنده نخ بیلر

نخ بیلر باا الیاف و مواد طبیعی تولید می‌شود. الیاف و تارهای این نخ بسیار کم قطر هستند و زمانی که در کنار هم قرار می‌گیرند تا هر رشته نخ را ایجاد کنند، قطور و مقاوم می‌شوند. در تولید نخ‌های بیلر معمولا از مواد زیر استفاده می‌کنند: 

  • سیسال: یکی از موادی که در تولید بیلر استفاده می‌شود، الیاف سیسال است. این الیاف از نوعی برگ در مناطق آمریکای مرکزی گرفته می‌شود. گیاه تولید کننده این الیاف، برگ‌های گوشتی دارد که به دلیل رطوبت بالا وزن سنگینی دارند. با استفاده از این الیاف می‌توان نخ‌هایی فوق‌العاده محکم و مقاومت تهیه کرد.
  • الیاف مصنوعی: در مقایسه تفاوت های نخ بیلر و دروگر کشاورزی، توجه به الیاف بسیار مهم است. از دیگر الیافی که در تولید نخ بیلر استفاده می‌شود، الیاف مصنوعی را می‌توان نام برد. الیاف مصنوعی به گروهی از الیاف که طی فرآیندی خاص و با کمک موادی ماند پلی آمید، پلی اتیلن، پلی پروپیلین و... ساخته می‌شوند، گفته می‌شود.

نخ دروگر چیست؟

از دیگر انواع‌ نخ‌های بسته‌بندی که در صنعت کشاورزی کاربرد زیادی دارد، نخ دروگر است که نسبت به اشعه خورشید، تنش، خوردگی و... مقاومت خوبی دارد. این مدل نخ را با نام نخ بسته‌بندی یونجه هم می‌شناسند و کاربرد اصل ی آن بسته‌بندی علوفه و گیاهان کشاورزی است. با استفاده از این محصول، جمع‌آوری محصولات کشاورزی ساده‌تر شده، جای کمتری اشغال می‌کنند و حمل و نقل آن‌ها نیز راحت‌تر می‌شود. 

ویژگی نخ‌های دروگر

همان‌طور که گفته شد این نخ دروگر را نخ یونجه می‌نامند. این نخ از مقامت و سختی بالایی برخوردار است و با استفاده از آن دیگری نیازی به نگرانی بابت پخش شدن علوفه و محصولات روی زمین نخواهد شد. استحکام و کشش سایشی بالا، دو ویژگی مهم در این مدل از نخ‌های کشاورزی هستند. این محصول بدون پرز تولید می‌شود و حتی اگر بارها از آن استفاده کنید، هم دچار این مشکل نمی‌شود. نخ‌های دروگر عمدتا با پلی‌پروپیلن تولید می‌شود که نوعی پلیمر بسیار مقاوم است. 

چند مورد از تفاوت های نخ بیلر و دروگر کشاورزی 

استفاده از نخ بیلر یا دروگر در امر کشاورزی سلیقه‌ای است و کشاورزان و زمین‌داران این امکان را دارند که بسته به نیاز خود یکی از این دو مدل را انتخاب کرده و برای بسته‌بندی محصولات استفاده کنند. در انتخاب از میان این دو مدل نخ، توجه به تفاوت های نخ بیلر و دروگر کشاورزی اهمیت زیادی دارد. در واقع بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو مدل نخ را می‌توان معیار خوبی برای انتخاب قرار داد. بررسی و شناسایی تفاوت‌های نخ بیلر و نخ دروگر را می‌توان به صورت زیر و با چند مقایسه کلی انجام داد که عبارت‌اند از:

تفاوت از نظر وزن و اندازه 

اولین تفاوت این دو مدل نخ در کنار تمام شباهت‌هایی که در ماده و متریال اولیه دارند، از نظر وزن و اندازه است. هر 3 گرم بیلر یک متر است این در حالی است که این عدد برای نخ دروگر بیشتر و چیزی حدود 3 گرم در یک متر است. 

تفاوت از نظر کاربرد 

دیگر موردی که به عنوان تفاوت این دو مدل نخ می‌توان عنوان کرد و باید به آن توجه داشت، تفاوتی است که این دو محصول در کاربرد دارند. همان‌طور که در معرفی نخ بیلر گفته شد از این محصول برای بسته‌بندی انواع علوفه و گیاهان کشاورزی استفاده می‌شود. این نخ از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل به راحتی می‌توان آن را برای بسته‌بندی‌های بزرگ‌تر استفاده کرد. با استفاده از این محصول، بسته‌های آماده شده با کمباین قابل بسته‌بندی هستند. نخ دروگر اما برای بسته‌بندی‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود. مقاومت این محصول نسبت به بسته‌بندی‌های بزرگ کم اما نسبت به شرایط و تغییرات محیطی بسیار مناسب است. 

تفاوت از نظر بافت و ظاهر 

نخ دروگر و نخ بیلر از نظر ظاهری نیز اندک تفاوت‌هایی با هم دارند. برای مثال نخ دروگر رنگی نسبتا براق و بافتی شبیه به پلاستیک دارد، در حالیکه نخ بیلر شباهت کمتری به پلاستیک داشته و رنگ آن نسبت به نخ دروگر کمی مات‌تر است. به علاوه نخ بیلر قطور‌تر و بزرگ‌تر از نخ دروگر استفاده می‌شود که این مسئله با توجه به کاربردی بودن این نخ برای کاربردهای بزرگ‌تر چندان عجیب نیست.

تفاوت از نظر شرایط عرضه 

در ادامه بررسی تفاوت های نخ بیلر و دروگر کشاورزی به یک تفاوت مهم دیگر یعنی نحوه عرضه و رسیدن این نخ‌ها به دست مشتریان می‌رسیم. این محصول به صورت دوک یا رول‌های بزرگ عرضه می‌شود. دوک‌های بیلر با توجه به قطر و ضخامت بیشتر، وزن بالاتری نسبت به دوک‌های دروگر دارند. دوک‌های بیلر معمولا در وزن 5-8  کیلوگرم عرضه می‌شود، در حالیکه دوک‌های نخ‌های دروگر را در وزن 2-4 کیلوگرم عرضه می‌کنند. به علاوه این محصول در رنگ‌های مختلف نیز تولید و روانه بازار می‌شود تا کشاورزان این امکان را داشته باشند که برای بسته‌بندی محصولات مختلف یا مشخص کردن نوع محصول از رنگ‌های مختلف استفاده کنند.

راهنمای خرید نخ بیلر و دروگر

در خرید نخ بیلر یا دروگر باید به چه نکته توجه کرد که بهترین نوع این نخ‌ها را تهیه کرد و برای مصارف مختلف از آن‌ها استفاده کرد. یکی از این نکات جنس و بافت نخ است. همان‌طور که گفته شد هر دو مدل نخ با الیاف مصنوعی هم تولید می‌شوند اما بعضی از تولید کنندگان برای کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها نخ را با محصولاتی ترکیب می‌کنند که مقاومت آ‌ن را کاهش می‌دهد. در زمان خرید اطمینان حاصل کنید که ترکیبات ماده اولیه نخ مورد نظر خالص و از موادی باشد که مقاومت کافی برای این مدل نخ را ایجاد می‌کنند. یکی دیگر از نکاتی که در تهیه نخ‌های دروگر و بیلر باید به آن توجه داشت، تولیدکننده این محصولات است. انواع نخ‌ها و محصولات کشاورزی امروزه توسط برندهای مخلفی تولید می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خاصی برای محصول تولیدی خود در نظر می‌گیرند. به منظور تهیه یک نخ با کیفیت و مناسب و اطمینان از خرید خود باید محصول را از تولیدکننده‌ای خریداری کنید که مواد اولیه و طول عمر نخ‌های خود را ضمانت می‌کند.

عرضه انواع نخ‌های بیلر و دروگر در گرین آذین 

همان‌طور که بررسی تفاوت های نخ بیلر و دروگر کشاورزی از نظر نحوه و شرایط عرضه و خرید گفته شد، این محصول توسط برندهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. نحوه عرضه این محصول تاثیر مستقیم در قیمت آن دارد. معمولا عرضه‌ کنندگانی که این محصول را مستقیما وارد و به بازار عرضه می‌کنند، قیمت مناسب‌تری برای نخ‌های کشاورزی در نظر می‌گیرند. گرین آذین یکی از تولید کنندگان و عرضه‌کنندگان مستقیم انواع نخ‌های کشاورزی و محصولات و ابزارآلات این حرفه است که به دلیل عرضه مستقیم، قیمت مناسبی را برای محصولات خود در نظر گرفته است.
محصولات گرین آذین به خصوص نخ‌های بیلر و دروگر علاوه بر بازار داخلی در بازار جهانی هم عرضه می‌شوند. کشورهای دنیا مانند ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس جزو مقاصد ثابت صادرات این محصولات هستند. انواع نخ‌های کشاورزی در رنگ‌بندی و ابعاد و اندازه‌های مختلف توسط گرین آذین به این کشورها صادر می‌شود تا محصول با کیفیت ایرانی در دیگر نقاط هم مورد استفاده قرار گیرد. 

نتیجه‌ گیری

آشنایی با انواع نخ‌های کشاورزی و تفاوتی که دارند، به منظور انتخاب بهترین نوع این محصول و استفاده از آن، اهمیت زیادی دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، مطلبی که مطالعه کردید را به بررسی تفاوت های نخ بیلر و دروگر کشاورزی اختصاص دادیم تا اگر به یکی از این دو نخ نیاز دارید، با اطلاعات بیشتری برای خرید محصول اقدام کنید. انواع این نخ‌ها و دیگر محصولات کشاورزی را می‌توانید از گرین آذین هم خریداری کنید. ضمانت اصالت کالا، ارائه بهترین قیمت محصولات، پشتیبانی آنلاین و پرداخت امن از جمله ویژگی‌های خرید از گرین آذین هستند. جهت خرید و انتخاب محصول کافی است از طریق شماره 09202331201 با کارشناسان ما در تماس باشید.

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/06/24
245
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...