استفاده از پوشش بافته شده مشکی چه کاربرد و مزایایی دارد

یکی از مشکلات کشت و کار در زمین‌های زراعی، رویش علف‌های هرز است. علف‌های هرز به گیاهان خودرویی گفته می‌شود که در جای نامناسب رویش پیدا می‌کنند. رویش این علف‌ها در مزارع و زمین‌های کشاورزی و لابلای محصولات موجب کاهش کیفیت محصول می‌شود. بعضی علف‌های هرز شبیه به محصولات کاشته شده هستند و در برداشت گیاه اختلال ایجاد می‌کنند و برخی با قد کشیدن و سایه انداختن روی محصولات، مانع رشد مناسب آن‌ها می‌شوند. در سیستم نوین کشاورزی برای جلوگیری از بروز این مشکل محصولاتی با نام کفپوش یا پوشش زمین استفاده می‌شوند. این کفپوش‌ها از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کنند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند که پوشش بافته شده مشکی مخصوص زمین زراعی را به عنوان یک نمونه می‌توان نام برد. 

پوشش مشکی بافته شده مخصوص زمین زراعی چیست؟

حفاظت از گیاهان و محصولات در زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که یکی از آن‌ها استفاده از پوشش یا کفپوش‌های مخصوص زمین‌های زراعی است. این مدل پوشش‌ها روی سطح زمین قرار می‌گیرند و یک لایه محافظ روی خاک ایجاد می‌کنند. بعد از قرار گرفتن روی زمین، بخشی که گیاه در آن کاشته می‌شود، مشخص شده و با استفاده از ابزارهای برشی، به اندازه رویش گیاه سوراخ می‌شود تا گیاه از آن خارج شود. در این حالت ریشه گیاه زیر پوشش و داخل زمین و ساقه و برگ‌های محصول بالای پوشش خواهند بود. این لایه محافظ، کفپوش یا پوششی که روی سطح زمین قرار می‌گیرد، انواع گوناگونی دارد که پوشش پارچه‌ای مشکی مخصوص زمین زراعی یکی از بهترین آن‌ها است.  

ویژگی‌هایی پوشش مشکی مانع علف‌های هرز

پوشش پارچه‌ای مشکی مخصوص زمین زراعی از جنس پلی پروپلین تولید شده است. این ماده، متریالی مقاوم و با دوام است و استحکام بالایی دارد. در اثر کشش و فشار پاره نمی‌شود و شکل ظاهری و بافت خود را در انواع شرایط آب و هوایی از آب و هوای گرم و خشک گرفته تا مرطوب و بارانی حفظ می‌کند. پارچه‌ای بودن این پوشش و حفظ بافت در هر شرایطی موجب می‌شود که زمین زراعی برای مدت زمان طولانی‌تری نسبت به رویش علف‌های هرز مقاومت بماند.
این محصول از عرض 1 تا 6 متر و در گرماژ استاندارد شرکت تولید می‌شود. وزن مناسب این محصول کمک می‌کند که اجرای آن با کمترین زحمت امکان‌پذیر باشد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پوشش مشکی مخصوص زمین زراعی، طول عمر بالای آن است. نسبت به محصولات مشابه مانند مالچ‌های پلاستیکی این محصول مدت زمان بیشتری عمر می‌کند و تا مدت‌ها نیازی به تعویض آن نخواهید داشت. طول این مالچ مشکی را می‌توان در اندازه‌های 50 تا 100 متر اجرا کرد. اجرا و پوشش دادن زمین با استفاده از این محصول به سادگی انجام می‌شود و حتی اگر تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید هم به راحتی می‌توانید آن را روی زمین خود قرار دهید.

کاربرد مالچ مشکی بافته شده

از پوشش پارچه‌ای مشکی مخصوص زمین زراعی علاوه بر زمین‌های زراعی و کشاورزی در هر فضای دیگری که امکان رویش علف‌های هرز وجود داشته باشد هم می‌توان استفاده کرد. برای مثال از این کفپوش پارچه‌ای برای کفپوش کردن حیاط یا راهروهایی که با سنگریزه یا شن و ماسه طراحی می‌شوند هم استفاده می‌کنند و تا احتمال رویش علف هرز از زیر سنگریزه‌ها به حداقل برسد. در پروژه‌های ساختمان، گلخانه‌ها، سنگفرش پارک‌ها و... نیز می‌توان از این مدل پوشش استفاده کرد. 
زهکشی پارچه این پوشش به گونه‌ای طراحی و در نظر گرفته شده که مانع رویش علف‌های هرز شود. این محصول حاوی UV است و نسبت به تابش آفتاب هم مقاومت دارد و این ویژگی نیز به کاربردی‌تر شدن این محصول کمک می‌کند. بافت و ضخامت مناسب این محصول موجب می‌شود که حتی یک لایه از آن هم کاربردی باشد و نیازی به اجرای چند لایه روی زمین کشاورزی، سنگین کردن خاک و فشار وارد کردن به ریشه محصولات نباشد. 

مزایای استفاده از پوشش مشکی بافته شده

استفاده از پوشش یا کفپوش‌های زمین زراعی موجب افزایش کارایی زمین می‌شود. زمین‌هایی که با استفاده از محصولات مختلف پوشش داده می‌شوند، راندمان بیشتری برای کاشت و برداشت محصولات خواهند داشت و مشکلاتی مانند رویش علف‌های هرز در آن‌ها کمتر اتفاق می‌افتد. در این میان تاثیر کفپوش‌هایی مانند پوشش مشکی مخصوص زمین زراعی بیشتر از سایر محصولات مشابه است. زیرا از ویژگی‌های مناسب‌تری نسبت به دیگر کفپوش‌ها برخوردار بوده و کاربرد بیشتری دارند. استفاده از این نوع پوشش مزایای مختلفی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به جلوگیری از رویش علف‌های هرز توسط این پوشش، سرعت رشد محصولات بیشتر می‌شود. 
  • بالا رفتن سرعت رشد باعث می‌شود که برداشت محصولات زراعی نیز سریع‌تر انجام شود.
  • نبود علف‌های هرز در میان محصولات، علاوه بر سرعت دادن به فرآیند برداشت در ساده‌تر کردن این عملیات هم موثر است. 
  • این پوشش از خاک و زمین کشاورزی در مقابل نفوذ گرده‌ها و رویش علف هرز جدید جلوگیری می‌کند و منبع با ارزش شما برای سال‌های بعد هم سالم باقی می‌ماند.
  • چشم انداز و ظاهر زمین با این پوشش زیباتر است. 
  • نصب و اجرای این مدل پوشش روی زمین بسیار ساده است و حتی افراد غیرمتخصص با کمی آموزش و راهنمایی هم می‌توانند آن را اجرا کنند. 
  • این محصول کاملا سازگار با محیط زیست است و هیچ آسیبی به اکوسیستم و محیط وارد نمی‌کند.
  • این پوشش نسبت به رطوبت، طوفان و تغییرات آب و هوایی، تابش نور خورشید و... مقاوم است، در نتیجه عمر طولانی‌تری داشته و تا مدت‌ها شما را از خرید پوشش جدید بی‌نیاز می‌کند و در صرفه‌جویی مالی نیز موثر است. 

نحوه استفاده از پوشش پارچه‌ای مشکی زمین زراعی

جهت استفاده از پوشش مشکی زمین و اجرای آن ابتدا باید متراژ و اندازه مناسب این محصول را خریداری کرد. پوشش مشکی مخصوص زمین زراعی معمولا با عرض 1 تا 6 متر عرضه می‌شود که بسته به کرت‌بندی یا بخش‌بندی زمین خود باید یکی از انواع آن را انتخاب کنید. پس از مشخص کردن عرض پوشش باید طول مناسب و متراژ نهایی آن را مشخص کنید که به وضعیت زمین بستگی دارد. 
بعد از اجرا و قرار دادن پوشش روی زمین و فیکس کردن آن در محل مورد نظر کافی است در قسمت‌های مورد نظر برای رویش یا کاشت گیاهان سوراخ ایجاد کنید و محصول کشاورزی مورد نظر خود را در هر سوراخ یا خانه بکارید. این سبک کاشت محصولات کشاورزی به خصوص برای زمین‌هایی که سبزیجات در آن‌ها کاشته می‌شود، انتخابی مناسب‌تر است. 

آیا پوشش مشکی زمین زراعی به طور کامل مانع رشد علف‌های هرز می‌شود؟

یکی از دغدغه‌هایی که در مورد استفاده از پوشش پارچه‌ای مشکی زمین زراعی وجود دارد، رویش علف‌های هرز زیر محصول و پر کردن زمین کشاورزی با وجود ادعای محصول در مورد ممانعت از رویش علف‌های هرز است. در پاسخ باید گفت که با توجه به وزن و بافتی که پارچه از آن برخوردار است، به خوبی روی زمین قرار می‌گیرد و فضایی برای جوانه زدن علف‌های هرز باقی نمی‌گذارد. از طرف دیگر علف‌های هرز برای فتوسنتز نیاز به تابش نور خورشید و رطوبت دارند. رنگ مشکی این پوشش و برخورداری از خاصیت UV الیاف آن باعث می‌شود که نور به داخل زمین نفوذ نکرده، در نتیجه جوانه‌های پنهان علف‌های هرز قادر به دریافت آن نباشند. 
البته جای نگرانی نیست زیرا پوشش مشکی مخصوص زمین زراعی نسبت به نفوذ آب مقاومتی ندارد و با آبیاری زمین کشاورزی خود دچار مشکل نخواهید داشت. دقیقا به همین علت است که در منابع کشاورزی این محصول را به عنوان پوشش ضد علف هرز می‌شناسند زیرا مانعی در رشد گیاهان و محصولات اصلی زمین ایجاد نمی‌کند اما رویش علف‌های هرز در بستر را به حداقل می‌رساند. 

قیمت پوشش مشکی مخصوص زمین زراعی 

در صورتی که صاحب زمین کشاورزی هستید و به دنبال محصولی کاربردی برای پوشش دادن زمین خود و جلوگیری از رویش علف‌های هرز می‌گردید، این پوشش پارچه‌ای بهترین انتخاب برای شما است. با ایجاد یک لایه محافظ و مقاوم نسبت به نفوذ نور خورشید، میزای فتوسنتز علف‌های هرز به حداقل رسیده و رویش آن‌ها تقریبا غیر ممکن می‌شود. به علاوه تنفس پذیری و عدم مقاومت نسبت به رطوبت باعث می‌شود که گیاه اصلی از نیازهای خود محروم نماند. این محصول ماندگاری و کیفیت فوق‌العاده بالایی دارد، بنابراین با خرید آن‌ تا مدت‌ها نیازی به پوشش دیگر برای زمین کشاورزی خود نخواهید داشت. 

خرید پوشش بافته شده مشکی مخصوص زمین زراعی

با توجه به مزایا و ویژگی‌های گفته شده، قیمت پوشش مشکی مخصوص زمین زراعی بسیار مناسب در نظر گرفته شده است تا همه مصرف‌کنندگان با هر بودجه‌ای قادر به خرید و استفاده از آن باشند. این محصول و دیگر محصولات کشاورزی مانند هورمون‌های ریشه زایی، قیچی و ابزارآلات باغبانی، کود، بذر و... را می‌توانید از گرین آذین خریداری کنید. 
در گرین آذین علاوه بر خرید انواع محصولات و لوازم مرتبط با کشاورزی و کشت محصول، امکان مشاوره رایگان با کارشناسان کشاورزی هم وجود دارد تا پیش از خرید محصول در مورد ویژگی‌ها و کارایی آن اطلاع کسب کرده و چیزی خریداری کنید که با تمام نیازهای شما تناسب داشته باشد. جهت دریافت مشاوره و راهنمایی برای خرید پوشش پارچه‌ای مشکی مخصوص زمین زراعی و دیگر محصولات مورد نیاز در عرصه کشاورزی و کشت و کار محصولات کافی است با شماره‌های 02331201 – 09202331201 تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان به درخواست شما رسیدگی خواهند کرد.

 
نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/06/24
380
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...