صفر تا صد مشخصات نایلون با نایلکس در چیست؟

وقتی والاس کاروترز در تاریخ 28 فوریه 1935 در مرکز پژوهش دوپونت نایلون را ساخت، قصد تولید ماده‌ای را داشت که عمر طولانی‌تری نسبت به بسته بندی‌های کاغذی داشته باشد. با این حال در دنیای امروز که اساساً از انواع نایلون‌ها و در اشکال مختلف به طور گسترده و برای کاربرد‌های مختلف استفاده می‌شود. زندگی ما به نحوی با استفاده از نایلون و نایلکس گره خورده است که استفاده بی‌رویه انسان‌ها از نایلون و انواع نایلکس‌ها را تبدیل به یک معضل جهانی کرده است. ما قصد داریم در این مقاله به معرفی نایلکس و نایلون، اینکه صفر تا صد مشخصات نایلون با نایلکس در چیست، همچنین بیان ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها بپردازیم. 

هر آنچه لازم است درباره‌ی نایلون‌ها بدانید

حتما شما هم این روزها با این شعار که لازم است برای حفظ کره زمین به سمت مصرف کمتر نایلون و به طور کلی تولیدات پلاستیکی قدم برداریم، مواجه شده‌اید. نایلون در واقع یک الیاف مصنوعی ساخته شده از پلی اتیلن است. همچنین عناصر سازنده نایلون شامل کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن هستند. بهتر است بدانید که در واقع در کنار هم قرار گرفتن این چهار عنصر سبب شده تا نایلون‌ها خاصیت انعطاف پذیری نسبتاً بالایی را دارا باشند. اصولاً نایلون‌ها در انواع و درجات مختلف مانند نایلون 1، نایلون 2، نایلون 3، دی‌متیل نایلون 3، نایلون 4، نایلون 5، نایلون 7، نایلون 11 یا ریلسان، نایلون T-6، نایلون درجه 6 و نایلون درجه  66، تولید می‌شوند. نایلون درجه 6 و 66 بیشترین میزان کاربرد و کارایی را در صنایع مختلف دارند.

کاربردهای مختلف نایلون

همانطور که اشاره کردیم، نایلون‌ها دارای درجات مختلف هستند و با توجه به ضخامت، نوع مواد اولیه استفاده شده در تولید آن‌ها، تعداد لایه‌ها، جنس نایلون و در نهایت ابعاد و اندازه به دسته‌های مختلف تقسیم شده و در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. ما در ادامه به معرفی و بیان کاربردهای مختلف نایلون در صنایع می‌پردازیم.  
1. استفاده از نایلون در صنعت بسته بندی بسیار رایج و متداول است. 
2. یکی از پر رنگ‌ترین کاربردهای نایلون در صنعت کشاورزی است. 
3. از نایلون‌ها در صنایع ساختمان سازی نیز برای ساخت انبار، استخر و غیره استفاده می‌شود. 

انواع نایلون موجود در بازار 

مهم‌ترین مسئله در مبحث مشخصات نایلون با نایلکس کاربردهای بسیار گسترده‌ای نایلون‌ها است. ما در ادامه به معرفی پرمصرف‌ترین انواع نایلون‌ها در زندگی روزمره پرداختیم. نکته بسیار مهم در استفاده از نایلون در زندگی روزمره این است که عموماً تولید کنندگان نایلون تلاش می‌کنند که انواع دوست‌دار محیط زیست را تولید کنند. 
1. نایلون های گلخانه ای
حتماً شما هم گلخانه‌ها با نایلون‌های سبز رنگ را دیده‌اید. استفاده از نایلون‌های سبز و سفید رنگ گلخانه‌ای یکی از پرمصرف‌ترین موارد استفاده از نایلون است که این نایلون‌ها در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند. 
2. سلفون 
سلفون‌ها تقریباً پر مصرف‌ترین نوع نایلون‌های تولید شده، هستند. عموماً از سلفون‌‌ها برای پوشاندن سطح مواد غذایی و حتی برای بسته بندی وسایل برقی آکبند استفاده می‌شود.
3. نایلون‌های شیرینگ
از نایلون‌های شیرینگ برای بسته بندی محصولات مختلف استفاده می‌کنند. 
4. نایلون حبابدار
از نایلون‌های حبابدار به واسطه ضربه گیر بودنشان عموماً برای پیچیدن دور اشیای شکستنی و آسیب پذیر استفاده می‌شوند. 

5 ویژگی‌ منحصر به فرد نایلون‌ها در مبحث مشخصات نایلون با نایلکس

نایلون‌ها به واسطه اینکه از پلی اتیلن ساخته شده‌اند، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. ما در ادامه به بیان برخی از این ویژگی‌های بسیار عالی می‌پردازیم.
1. نایلون‌ها به شدت نرم و انعطاف پذیر هستند.
2. نایلون‌ها عموماً دارای ظاهری شفاف هستند. 
3. عموماً زمانی که از نایلون‌ها استفاده می‌کنید، سر و صدای زیادی ایجاد نمی‌شود. 
4. نایلون‌ها ضریب اصطکاک پایین دارند.
5. همه‌ی انواع نایلون‌ها دارای مقاومت بسیار عالی در برابر خراش و انواع ساییدگی‌ها هستند. 

هر آنچه لازم است در مورد نایلکس بدانید

در تولید 80 درصد نایلکس‌ها از پلی اتیلن سنگین و در 20 درصد دیگر از پلی اتیلن سبک که میزان دوخت پذیری و انعطاف پذیری بالاتری دارند، استفاده می‌شود. از آنجایی که عموماً بازار هدف تولید کنندگان نایلکس مصارف خانگی است بر خلاف نایلون‌ها که بیشتر مصارف صنعتی دارند. در ادامه مبحث مشخصات نایلون با نایلکس، ما به بیان کاربرد‌های متنوع نایلکس‌ها در زندگی روزمره و مصارف خانگی آن‌ها پرداختیم. 
1. عموماً برای تولید سفره‌های یکبار مصرف از نایلون‌ها استفاده می‌شود. 
2. انواع نازک‌تر کیسه‌های فریزر از جنس نایلکس هستند. 
3. در تولید دستکش‌های یکبار مصرف نیز از نایلکس استفاده می‌شود. 
4. نایلکس‌های فروشگاهی یکی از پرکاربردترین موارد مصرف نایلکس‌ها هستند. 
5. یکی دیگر از موارد مصرف نایلکس‌ها در زندگی روزمره شامل کیسه‌های زباله رولی می‌شود. 

شرکت گرین آذین، یک کار آفرین ایرانی و هلندی است که تولید و صادر کننده انواع نایلون‌ها و نایلکس‌ها است. شما می‌توانید به منظور دریافت مشاوره برای همکاری و یا کسب اطلاع از قیمت محصولات به وب سایت گرین آذین مراجعه کنید و یا از طریق شماره تماس‌های  02331201 - 09202331201 با مشاوران شرکت گرین آذین صحبت کرده و سوالات خود را بپرسید. 

صفر تا صد مشخصات نایلون با نایکس در چیست

ما تاکنون به بیان ویژگی‌های نایلون و نایلکس به طور جداگانه، کاربرد‌ها و انواع آن‌ها پرداختیم، حال قصد داریم در این بخش با بیان خصوصیات نایلون و نایکس که سبب ایجاد تفاوت در آن‌ها شده است بپردازیم. 
1. تفاوت نایلون و نایلکس در ظاهرشان 
از جمله بارزترین تفاوت نایلون و نایلکس، تفاوت در ظاهر آن‌ها است. نایلکس ظاهری خشک و نسبتاً مات دارد. هنگامی که به نایلکس دست می‌زنید، سر و صدای زیادی تولید می‌شود. نایلون به هیچ وجه اینطور نیست و دارای ظاهری شفاف است به طوری که نور از آن‌ها عبور می‌کند. همچنین نایلون‌ها انعطاف پذیری نسبتاً بالایی داشته و سر و صدایی نیز تولید نمی‌کنند. 
2. تفاوت نایلون و نایلکس در مواد اولیه مورد استفاده در فرایند تولیدشان
نایلون‌ها از پلی اتیلن ساخته می‌شوند و چهار عنصر اساسی مورد استفاده در آن‌ها، اکسیژن، کربن، هیدروژن و نیتروژن است. علاوه بر این مواد افزودنی‌های نسبتاً متنوعی در فرآیند تولید نایلون‌ها به آن اضافه می‌شود. نکته مهم در مبحث مشخصات نایلون با نایلکس این است که با توجه به اینکه در تولید نایلکس نیز از ترکیب نوعی پلی‌اتیلن سبک و سنگین استفاده می‌شود، اما از آنجایی که میزان پلی اتیلن سنگین در آن بیشتر است، پس نایلکس‌ها دارای ظاهری خشک و در عین حال مقاوم هستند.  
3. تفاوت در ضخامت نایلون و نایلکس
یکی از اصلی‌ترین و بارزترین تفاوت‌های نایلون و نایلکس در ضخامت ظاهری آن‌ها است. 

مراحل و چگونگی تولید نایلون و نایلکس

یکی از مهم‌ترین مباحث در مورد نایلون و نایلکس، فرآیند تولید و ساخت آن‌ها است. ما در این قسمت در ابتدا به معرفی مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید آن‌ها و سپس مراحل تولید آن‌ها می‌پردازیم. 

مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید نایلون و نایلکس 

همانند باقی تولیدات پلاستیکی دیگر، در تولید نایلون و نایلکس نیز از مواد اولیه پتروشیمی استفاده می‌شود. نکته بسیار مهم این است که  قیمت گذاری نایلون و نایلکس‌‌ها نیز بر حسب قیمت مواد اولیه تعیین می‌شود که نسبتاً زیاد است. از این رو برخی از تولید کنندگان ترجیح می‌دهند به منظور کاهش هزینه‌ها از مواد اولیه ضایعاتی به جای مواد اولیه پتروشیمی نو استفاده کنند.

فرایند تولید نایلون و نایلکس

مراحل تولیدی که در ادامه به آن می‌پردازیم، بیان بسیار مختصری از چگونگی تولید نایلون و نایلکس است. همانطور که می‌دانید دنیای تولیدات پلاستیکی بسیار گسترده بوده و دستگاه‌ها و روش‌های مختلفی برای تولید انواع نایلون و نایلکس وجود دارد.
1. در قدم اول از فرآیند تولید، مواد اولیه پتروشیمی را درون قیفی ریخته و سپس این قیف حاوی مواد اولیه را به سمت سیلندر و المنت‌ها منتقل می‌کنند و به این ترتیب سبب ذوب شدن مواد اولیه می‌شوند.
2. در قدم بعدی مواد را با استفاده از چرخش ماردون به دای هدایت کرده و دای، مواد اولیه را به یک لایه نازک نایلونی یا نایلکسی تبدیل می‌کند.
3. سپس در سومین قدم از فرآیند تولید در مبحث مشخصات نایلون با نایلکس، محصول تولید شده به سمت بالا انتقال داده می‌شود تا در این فاصله سرد شود و به این ترتیب از چسبیدن آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌شود.
4. در نهایت نایلون و نایلکس تولید شده رول می‌شود و آماده مصرف است. توجه کنید در این مرحله سرعت رول شدن در ضخامت و خصوصیات نایلون تاثیر داشته و بسیار مهم است.

چاپ نایلکس و نایلون

عموماً در فرآیند تولید نایلون و نایلکس از سه نوع چاپ مختلف استفاده می‌کنند که چاپ متناسب با سلیقه و درخواست مشتری انجام می‌شود. این سه نوع چاپ عبارتند از:
1. هیلو
2. فلکسو
3. دستی و یا سیلک

نتیجه گیری

ما در این مقاله به معرفی و بیان ویژگی‌ها و کاربردهای نایلون و نایلکس پرداختیم و همچنین به سوال صفر تا صد مشخصات نایلون با نایلکس در چیست، پاسخ دادیم. همانطور که در ابتدا به این نکته اشاره کردیم، مصارف استفاده از نایلون و نایلکس در زندگی روزمره ما بسیار گسترده است و حذف هیچ یکی از این دو محصول از زندگی انسان امکان پذیر نیست. با این حال بهتر است در زمان استفاده از این محصولات دقت کنیم تا در حد امکان از تولید زباله غیر ضروری جلوگیری کنیم. همچنین بهتر است، سعی کنیم از انواع دوست‌دار محیط زیست و تجدید پذیرتر آن‌ها استفاده کنیم تا به این ترتیب آسیب کمتری به کره زمین وارد کنیم.
 شرکت گرین آذین به عنوان تولید کننده انواع نایلون و نایلکس این تولیدات پلاستیکی را با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رساند در صورت وجود هر گونه سوالی و یا کسب اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید با شماره‌های 02331201 - 09202331201 تماس بگیرید و با مشاوران شرکت گرین آذین صحبت کنید.

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/06/06
262
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...