مهم ترین اصول هنگام کاشت نشاء چیست؟

کاشت نشاء و نهال کار بسیار حساس و تخصصی در کشاورزی است و باید مراحل مختلف آن به درستی انجام شود. عدم توجه به تغذیه مناسب گیاه، ضدعفونی نکردن ریشه آن و بی‌ توجهی به بستر مناسب کاشت مواردی هستند که باعث می‌شوند نشاء پس از کاشت به ثمر نرسد و از بین برود. بنابراین در این مقاله قصد داریم در مورد مهم‌ترین اصول هنگام کاشت نشاء از لحظه تهیه بذر گیاه تا انتخاب خاک مناسب برای کاشت آن مطالب مهم و اساسی را بیان نماییم.

اهمیت اصول هنگام کاشت نشاء

بسیاری از مشکلاتی که در زمینه کشاورزی و باغداری ایجاد می‌شود به دلیل عدم توجه به زمان مناسب کاشت گیاه است. همچنین عدم رعایت اصول اصلی در هنگام کاشت نشاءء و بی‌ توجهی آماده‌سازی بستر مناسب کاشت آن مشکلات زیادی مانند عدم رشد و توسعه ریشه، کاهش جذب آب و موادغذایی از سمت ریشه گیاه و پوسیدگی ریشه را در فرایند پرورش آن به وجود می‌آورد. بنابراین باید اصول اولیه کاشت نشاءء که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم به درستی رعایت شود.

انتخاب بذر مناسب

یکی از اولین مراحل کاشت گیاه انتخاب بذر مناسب محسوب می‌شود. بذر در واقع بخشی از روند رشد گیاه است که پس از لقاح توسط گرده، تولید می‌گردد. در حال حاضر یکی از بهترین راه‌های تکثیر گیاهان استفاده از بذر آنها است. بنابراین در صورتی که بذر مورد نظر از کیفیت بالایی برخوردار باشد و شامل رویان گیاه و مواد ذخیره‌ای کامل برای جوانه زنی آن باشد، می‌تواند نتیجه مطلوبی را پس از کاشت و رشد گیاه به وجود آورد. در همین راستا برای تهیه بهترین نوع بذر گیاهان می‌توانید به سایت شرکت گرین آذین www.greenazin.com به عنوان وارد کننده این محصولات مراجعه نمایید.

اصول انتقال نشاء به محل کاشت

یکی از اصول اصلی باغداری و کاشت نشاء انتخاب زمان مناسب انتقال آن به محل کاشت محسوب می‌شود. در واقع باید نشاء مورد نظر پیش از کاشت از لحاظ کنترل علف هرز و ضدعفونی قارچی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. علاوه بر آن کاهش استرس گیاه پیش از انتقال به زمین یکی از تکنیک‌های بسیار موثر در هنگام کاشت نشاء مورد نظر به حساب می‌آید.

ضدعفونی قارچی از اصول هنگام کاشت نشاء

یکی از مهم‌ترین اصول هنگام کاشت نشاء توجه به کیفیت و مرغوبیت نشاء مورد نظر است. در همین راستا باید بدانید عفونت قارچی نشاء، پیش از کاشت می‌تواند بر ریشه، بستر و اندام‌های هوای آن نفوذ کرده و مانع از رشد مناسب گیاه و در نهایت خشک شدن آن ‌شود. به همین دلیل باید پیش از اقدام به انتقال آن و پس از کاشت مجدد حتماً از مواد ضد قارچ استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که هماهنگی نوع مواد استفاده شده پیش از انتقال و پس از کاشت از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال اگر از موادبیولوژیک پیش از انتقال استفاده می‌کنید پس از آن دیگر نمی‌تواند مواد شیمیایی مصنوعی را برای ضدعفونی قارچی به کار ببرید.

آماده کردن بستر مناسب پیش از کاشت

در زمان کاشت نشاء توجه به کیفیت خاک بیش از آغاز عملیات کاشت از اصول مهمی است که باید به آن توجه شود. در همین راستا باید پیش از آغاز عملیات کاشت، کیفیت خاک محل مورد بررسی قرار بگیرد؛ در صورتی‌که خاک مورد نظر رسی یا سنگین بود باید شن دوبار شست‌ و شو شده به آن اضافه شود. باید توجه کنید که سنگین بودن خاک مانع از رشد مناسب گیاه خواهد شد و همچنین خاک‌های سنگین بیماری را با سرعت بیشتری گسترش می‌دهند. 
علاوه بر آن باید در صورت بالا بودن اسیدیته خاک حتماً میزان اسیدی بودن آن اصلاح شود. توجه کنید در صورتی‌که میزان اسیدی بودن خاک مناسب نباشد باعث عدم جذب مواد غذایی مناسب از طریق ریشه گیاه می‌گردد. همچنین از بین بردن علف‌های هرز مرحله دیگری از آماده‌سازی قبل از کاشت گیاه مورد نظر در خاک به حساب می‌آید که باید حتماً 10 روز قبل از کاشت بذر جدید انجام شود.

مشخص کردن میزان رطوبت خاک

از جمله نکات و اصول هنگام کاشت نشاء توجه به میزان رطوبت خاک است. لازم به ذکر است رطوبت خاک نباید به اندازه‌ای باشد که مانع از توسعه ریشه گیاه گردد.

عمق مناسب کاشت گیاه

در هنگام کاشت نشاء باید توجه کنید که عمق مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. باید بدانید در صورتی که گیاه در عمق زیادی از خاک کاشته شود، ریشه آن در معرض حمله قارچ‌ها قرار خواهد گرفت. در مقابل اگر آن را در سطح خاک بکارید ریشه آن در برابر نور و هوا قرار گرفته به سرعت خشک شده و از بین می‌رود.

انتخاب بستر مناسب از اصول هنگام کاشت نشاء

آماده‌سازی بستر مناسب برای کاشت گیاه یکی از دغدغه‌های همیشگی کشاورزان، باغداران و کسانی است که در خانه به پرورش گل و گیاه می‌پردازند. در حال حاضر بسترهای مناسبی برای کاشت گیاه به وجود آمده‌اند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و باید متناسب با نوع گیاه مورد نظر انتخاب شوند. از انواع مختلف بستر خاک گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • 1. کوکوپیت: کوکوپیت نوع بستر کاشت محسوب می‌شود که برای تهیه آن از الیاف پوست نارگیل استفاده می‌کنند.
  • 2. پیت ماس: پیت ماس که از بقایای نوعی خزه تولید می‌شود بستر مناسبی برای کاشت گیاهان است.
  • 3. پرلیت: پرلیت از انواع بستر کشت هیدروپونیک به حساب می‌آید که استفاده از آن به دلیل برخورداری از حفره‌های پر از آب با 20 درصد اکسیژن باعث افزایش کیفیت خاک می‌گردد.
  • 4. ورمیکولیت: ورمیکولیت نوعی کانی معدنی است که به عنوان تقویت‌کننده خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبک بودن، قدرت جذب بالای آب و مواد مغذی از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از این نوع ماده برای خاک گیاهان به حساب می‌آید.
  • 5. خاک آماده کاشت: انتخاب این محصول که شامل مقدار مناسبی خاک برگ، پیتماس، کوکوپیت ورمی و غیره است از اصول هنگام کاشت نشاء شناخته می‌شود. بنابراین یک ماده ارگانیک عاری از هرگونه آفت، تخم حشرات، علف‌های هرز و بیماری‌های قارچی برای کاشت انواع گیاهان محسوب می‌شود.

در همین راستا برای مشاوره انتخاب بستر خاک مناسب، تهیه و اطلاع از قیمت آن می‌توانید با کارشناسان گرین آذین از طریق شماره‌های 02331201 و 09202331201 تماس بگیرید. 

زمان مناسب برای کاشت گیاه    

انتخاب زمان مناسب برای کاشت یک گیاه به مرحله رشد آن وابسته بوده و در هر گیاهی هم متفاوت است. به عبارت دیگر باید گیاه مورد نظر استحکام و مقاومت کافی برای زنده ماندن و ادامه رشد در خاک جدید را داشته باشد. بنابراین زمان مناسب آن باید توسط اشخاصی که در این زمینه تجربه کافی دارند تشخیص داده شود.

سخن پایانی

در مقاله‌ای که با یکدیگر مطالعه کردیم سعی نمودیم از مراحل کاشت گیاه و نکاتی که باید در حین انتقال نشاء و کاشت آن مورد توجه قرار بگیرد صحبت کنیم. بنابراین اگر در این زمینه به راهنمایی نیاز داشتید می‌توانید برای مشاوره و دریافت همکاری با کارشناسان گرین آذین که شرکت واردات و صادرات واردات کلیه نهاده های کشاورزی و باغبانی است تماس گرفته و سوالات خود را مطرح نمایید.

نویسنده : گرین آذین ، تاریخ : 1402/12/03
108
0
شما برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.
پربازدیدترین ها

اشتباهات رایج گلخانه داران در فصل زمستان

گیاهان گلخانه‌ای نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری در فصل زمستان دارند. متأسفانه بعضی از گلخانه داران اشتباهاتی در این فصل مرتکب می‌شوند که ضرر و زیان ز...